Småstaden Piteås tre biografer....

Det fanns en gång en småstad vid Bottniska vikens kust. Staden, som fått namnet Piteå, hade allt som en trevlig pittoresk stad i 1970-talets början skulle ha: Tre biografer, RÖDA KVARN, METROPOL och SAGA. I Hortlax bodde en filmintresserad tonåring, vi kan kalla honom för Roger, han besökte stadens tre biografer så ofta han bara kunde. Det hände gång på annan att man kunde se honom susa iväg på sin Puchmoppe, i rask takt (ånej, den var inte trimmad) över Bergsviksbron i riktining mot staden. Väl framme, parkerade han sin röda moped på nåt avskilt ställe, och vid biografens entré stod någon av de kompisar som i förväg blivit tillfrågad om den eller de ville göra honom sällskap. Ibland hände det också, att en vacker flicka följde med. Och hör och häpna, mitt under den pågående filmen, släppte han blicken för en kort sekund, och smög sin svettiga hand till underverket som satt vid hans sida.

Ja, det hela är idag historia. Det var länge sedan undertecknad satt med sin hand i en rar flickas varma ömma hand på en bio i Piteå.  Och det är också väldigt länge sedan den pittoreska småstaden Piteå hade tre biografer. Men som bevis för att min historia stämmer, kommer här tre bioannonser där de tre f.d. biograferna finns att betitta. Vad gäller den söta rara flickan, har jag tyvärr inget bildbevis - ni måste helt enkelt tro mig på mitt ord.

/Roger.


Piteå Tidningen den 12 april 1972.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0