Surströmming med prominenta gäster

Igår spreds en välbekant doft över stora delar av Hortlax innerområde. Doften hade sitt ursprung ur fyra stycken surströmmingsburkar. Den norrländska läckerheten??? avnjöts av nära och kära. Mitt i surströmmingsorgien, bland hackade lökhalvor, rundpotatisar, och svalkande drycker, stod min egen sillburk och väntade. Det är så, trots den infödde pitebo jag är, delade jag inte de gastronomiska utsvävningarna med de andra runt vårat köksbord. Ånej, men jag var definitivt icke ensammen om detta. Andreas har exakt samma uppfattning som sin käre far; "Ät icke en strömming som luktar surt!". Därav sillen på matbordet. Men jag är för den skull inte missunnsam. Tyckte bara att det var så ofantligt trevligt att ha alla runt omkring, (om än det luktar rätt så mysko), trevligt var alltså ordet! På festen denna surströmmingarnas gyllene afton, fanns två speciellt inbjudna hedergäster: NORAH och MAX! Varken prinsessan Norah eller prins Max, har ännu börjat hänge sig åt redan nämnda surströmmingsmat. Och tur är väl det! De kanske kommer att gå i sin farfars fotspår, att helt enkelt ignorera den där illaluktande saken. Men om detta lär jag få återkomma lite längre in i framtiden.


Här tronar den enligt många så läckra strömmingen. Potatisen var
precis upptagen när denna bild togs. Både rundpotatisen och mandel-
potatisen blev stora och granna det är året.


Redan ett par dagar före surströmmingsfesten, började Norah med
de viktiga förberedelserna, som att kamma sitt hår bl. a.


"Ligger håret bra, farfar? Vad tycker du? Passar det här att ha på ett
surströmmingskalas?". Jomenvisst, alldeles utmärkt. Allt passar ju en
skönhet, Norah!


En annan "guldklimp" var den här unge mannen; snart ettårige MAX!
Han tränar nu för fulla muggar sina små men starka ben, för alldeles
snart kunna springa omkring och rycka Pelle och Sessan i svansen.


Max ska ju vad det lider börja hjälpa sin pappa med huset därhemma.
Så byggutbildningen har redan påbörjats med hjälp av leksaksklossarna
hemma hos farmor och farfar.


Far och son tager sig en titt i "skrattspegeln".


Kusinerna Max och Norah, tillsammans med sina respektive pappor,
Andreas och Robert. Max pappa ses på bilden lägga beslag på den
efterlängtade efterrätten.

"Snipp snapp snut, så var berättelsen om surströmmingsfesten slut!".
-----------------------------------------------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0