"Vackert höstväder? Ja, tack!"

Septembermåndag. Härligt höstväder, 20 plusgrader, kaffe ute i det fria. Inget att klaga på....åtminstone ingen väderklagan. Var uppe med tuppen imorse. Redan klockan 06.00. Hade saker jag skulle göra, därav uppstigning i den tidiga timman. Rörmokare Olsson ringde på entrédörren några minuter efter 7.  Vissa saker som var tvunget att bytas under diskbänken. Jobbet gick fort och elegant. Inga problem med andra ord. Är det något jag hatar, så är det när "rörmokeriet" pajar. Tack gode Gud för rörmokare! Tur att ni finns!

Har varit på rundtur med min kamera. Gjorde ett besök nere på Sandholmen, vid Wiréns rederi. Vandrade på sandstranden och bara njöt. Gjorde ett besök på kyrkogården i Hortlax. Gick en runda förbi mina mor- och farföräldrars gravar. Gick även förbi hos pappas bror Sven och hans fru Elma. Även ett besök gjordes på min fars grav. Avslutade det hela med ett besök på min farbror Åkes grav. På samma kyrkogård vilar även Gunnar och Aina, min pappas äldre bror och hans hustru. Ja, en del av släkten vilar ju här, av naturliga skäl. Blir alltid lite smått eftertänsam, när jag går här. Det är så många minnen som gör sig påminda. Tänk att många av de som jag en gång kände och tog för självklara, nu är borta för alltid. Det finns en sorts sentimentalitet i det hela. Men, men, sån´t är livet!


HORTLAX KYRKA. Vackert belägen mitt i byn. I lördagens Piteå Tidning
gjordes ett stort repotage om vår helgedom som man nu står i begrepp
att fräscha upp. Många är de brudpar som väljer Hortlax kyrkan för sitt
bröllop. Trots att man inte bor i byn med omnejd. Det är något visst med
den.


WIRÉNS REDERI. Gjorde ett besök vid Sandholmen också. Thomas
Wirén heter redaren vars båtar syns på bilden.


MUNKSUNDS SÅGVERK. En arbetsplats där bl. a. min farfar en gång
jobbade. På vintrarna åkte han med sparkstöttingen från sitt hem i
Hortlax, sedan fortsatte färden över isen direkt mot sågverket.


Kommentarer
Postat av: Ilone

Ja det är ett fantastiskt höstväder som vi bjuds på bara att försöka ta vara på de fina dagarna.

Vackra bilder har du idag, bilden på kyrkan skulle jag ju haft i mitt inlägg... :)



Ha det gott!

2010-09-07 @ 22:17:29
URL: http://vintersaga.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0