Dagboksanteckningar påsken 1973...

SKÄRTORSDAG 19 APRIL 1973

Klockan är kvart över 4 på torsdagseftermiddagen. Har just ätit fisklåda, min älsklingsrätt. Pappa har legat och sovit en stund. Men han gick ner för en stund sen. Mamma ligger i soffan och läser. Jag slutade skolan klockan 12 idag. Jag åt lunch sen så for jag hem. Det var meningen att vi skulle gå till klockan 20 i 4, men det blev ändrat.

Nu är vi lediga i 14 dar framöver. Vi börjar om den 2-3 maj. Sen är det inte länge innan jag slutar skolan för gott. Den 6 juni sticker jag. Då är det farväl för alltid från skolan. Jag ser inte fram emot det. Tvärtom.

LÅNGFREDAG 20 APRIL 1973 KLOCKAN 15.20

Jag sitter i mitt rum och skriver. Imorse när jag vaknade fick jag nära på en riktig chock. När jag drog upp min rullgardin lyste allting vitt därute. Det snöar. Långfredag, en sån trist dag, det är nästan så att man blir litegrann irriterad.

Mamma och pappa är därnere även dom tycker att den här dan verkar rätt så trist och långtråkig. Igår var Gerd och Henning hem för att låna ett strykjärn. Gerds hade gått sönder. Gerd fyller år nu på söndag den 22 april. Har tänkt åka in till stan i morgon för att köpa henne en present. Måste även förbi optikern Ulf Åström för att prova in nya glas och köpa nya glasögon. Som sagt en mycket lång dag idag.
Ärevördigaste Roger Lindqvist.

PÅSKAFTON 21 APRIL 1973

Ja, så var det påskafton. Det har snöat i natt. Så nu är det vitaste vitt ute. Mamma och pappa är nere i köket. Hade tänkt åka in till stan för att prova in nya glasögon men vi ska göra det nästa onsdag istället. Morsan trodde att stan skulle var full med folk i dag nu när det är påskafton.

Såg på Jan Lindblads naturfilm i går. Sen så bytte jag kanal till 2:an för att se på Nisse Ahlroth i "N.P Möller Fastighetsskötare" del. 5. Kikade även på en teater; "Inferno" en berättelse som handlade om August Strindberg med Per Oscarsson i huvudrollen. Oscarssons tolkning var helt förträfflig.

Sven ringde igår för att höra hur vi hade det. Morsan och farsan har åkt till Öjebyn i sällskap med Emmy och John Risberg. Dom skulle hälsa på hos Artur och Ragnhild i deras kyrkstuga.

På radion pratar Hasse Tellemar för fullt i "Ring så spelar vi".

Allra hejdundrigaste: Roger Lindqvist.

ANNANDAG PÅSK 23 APRIL 1973.

Klockan är 20 över åtta på förmiddan. Det är vackert ute idag. Solen skiner och det är härligt att leva.
Jag fick besök igår av en bekant som hade sin kompis med sig. Han ville höra mig spela trummor. Sagt och gjort. Väl däruppe i rummet så gjorde jag några "trumfigurer" vilket väckte deras intresse. När jag avslutat min trumkonsert fick jag följande utlåtande: "Jag har aldrig hört något så fantastiskt. Du spelar snart i Yngve Forssélls!". Jo, man tackar!
Hej, på återseende, Roger.
------------------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: Liger - The Biggest Cat on the Planet

Thanks for sharing. Good to know !!!

2011-04-20 @ 19:35:55
URL: http://www.ligerworld.com
Postat av: Liger - The Biggest Cat on the Planet

But why the dates are of 1973.... You remember it from way back?

2011-04-20 @ 19:38:55
URL: http://www.ligerworld.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0