En minnenas-promenad på Furunäset


Så vandrar vi vidare på det gamla sjukhusets område - Furunäset.
Som jag tidigare nämnt, så hade jag, repektive Elisabeth, en anställ-
ning på 15 år bakom oss när våra arbetsplatser flyttades ut till andra
ställen. I mitt fall blev Öjeby sjukhem min nya adress, medan Bettan
jobbade vidare, till att börja med, på Piteå Älvdals Sjukhus.


I den här byggnaden huserade dels en Tapetserar verkstad, med in-
gång på långsidan, dels Transport Centralens garage t.v.


Bakom den vita entrédörren fanns sjukhusets måleriverkstad. Sixten
Öhman hette måleribasen.


I en del av det röda huset fanns snickeriet. Härinne bestämde Börje
Jonsson. Jag minns att Börje hade en liknade bil som min far. En röd
Datsun. I snicken jobbade även Kjell Holmgren. En man som jämt
hade ett leende att bjuda på. Både Börje och Kjell är borta i dag.


Kvar i de gamla lokalerna finns i dag endast Christer Pettersson. Chrille
var min jobbarkompis i cirka 10 år. Christer jobbade då tillsammans med
postmästaren Olle Lindgren. En tjänst som jag senare övertog, då Olle
valde att gå i pension. Jodå, vi hann prata lite gamla minnen jag och
Christer. Vi har många gemensamma på lager. Chrille går i pension nästa
år. Omöjligt! Unga pojken!

--------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0