Harrys gubbar

Min moster Annys man hette Harry. Han jobbade på Åsells möbler i Skellefteå. Harry var en duktig konstnär som både målade och teckande. Jag minns att i deras lägenhet i Skellefteå, hängde flera tavlor som Harry gjort. Däribland en tavla föreställande Byske kyrka, som han gjort i blyerts. När Harry och Anny hälsade på oss vid ett tillfälle, fick han se mina ritblock som jag jämt hade framme på köksbordet. Han såg att jag ritade och tecknade i massor. Då bad jag honom göra en gubbe i mitt ritblock, vilket han gjorde. Han t.o.m. gjorde två gubbar som jag har kvar än i dag. Harry var född 1914 och dog 1981.


Gubbar, tecknade av Harry Lundqvist 1969. Harry både målade och
tecknade. Harry hade ytterligare en passion; att filma.
--------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0