Jan Johansson "Jazz på svenska"

Ytterligare en ny vinyl i skivhögen. Den här gången Jan Johanssons fantastiska inspelning av svenska folkvisor: Jazz på svenska. Hans känsliga anslag på tangenterna gör att melodiernas karaktär känns som en magisk omfamning. En av visorna, Visa från Utanmyra, inspelad den 28 februari 1962, är en kär bekant som jag hörde redan som barn. Jag var väl i tio-årsåldern, och jag vet att varje gång den spelades vederfors jag av en behaglig känsla i kroppen. Det är väl så det ska vara, kan jag tänka mig, när musik är som allra bäst. Beröringen känns än i denna dag. Men så sitter ju också ett av vårt lands mest gudabenådade musikanter bakom flygeln. Mästaren själv, Jan Johansson, gick bort en kylig novemberkväll 1968 på väg till en spelning. På plattan finns ytterligare elva stycken njutbara visor, som också tål att avlyssnas. Basisten Georg Riedel medverkar också på plattan.

/Roger.



Jazz på svenska - tolv mästerligt utförda visor av pianisten Jan Jo-
hansson. Basisten Georg Riedel medverkar också på den här plattan.

--------------------------------------------------------------------------------


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har en liten fråga och det vore super kul om du hade lust att svara på den! jo, jag undrar hur länge du har bloggat på denna blogg! :)

2011-08-12 @ 23:14:07
URL: http://robinhoods.se
Postat av: Roger

Bloggdebuten skedde i december 2008!



2011-08-12 @ 23:27:04
Postat av: Ilone

Min absoluta favorit och som man aldrig tröttnar på.



Ha det gott!

2011-08-13 @ 01:19:55
URL: http://vintersaga.wordpress.com
Postat av: Björn Jakobsson

Bör finnas i varje skivsamling! :)

2011-08-13 @ 15:57:44
URL: http://beji.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0