Larry Dean & Utmanarna / 1965

F.d. Älvsbybon, Staffan Sundin, börjar sin musikaliska gärning i det lokala bandet "The Boogie Boys" 1960 hemma i Älvsbyn. 1962/63 blir Staffan Sundin ordinarie sångare i popbandet "The Balubas" hemmahörande i Örnsköldsvik. 1965 återfinns Staffan - eller rättare sagt Larry Dean - i den nybildade dansorkestern "Utmanarna" från Skellefteå. Nu är det dansmusik som gäller eftersom Larry Dean säger sig vara uttråkad på den hårda popen. I ett av de urklipp som Staffan skickat mig, kan man läsa följande:

MUSIKFÖRLAG VILL KÖPA 30-TALET KOMPOSITIONER


Det verkar vara en hel del "Go" i Utmanarna, eller hur? Fr. v. Erik
Sundström, Siwert Marklund, Larry Dean, Kenneth Nordwall och Bosse
Larsson.

Det har gått undan för Larry Dean och Utmanarna sedan starten i april i fjol. Ett regionalt radioprogram är redan avverkat och ett nytt är på gång. Denna gång blir det dock sändning över hela svenska nätet. Man sonderar också om medverkan i ett TV-program - synd bara att publiken gärna vill tro att vi spelar extrem popmusik, säger Larry Dean. Vi har Sven-Ingvars-sättning och spelar därför enbart populär dansmusik i vilken som bekant en hel del poplåtar ingår.

Utmanarnas egna kompositioner, ett 30-tal melodier, är eftertraktade av en hel del förlag i musikbranschen. Telstars produktion i Stockholm har t. ex. velat köpa två av låtarna, men orkestern har själv anbud från grammfonbolag och säljer ingenting. Man tjänar bättre på att själva så småningom lansera bitarna på riksplanet i form av skivor. En ny kul grej som Utmanarna arbetat fram tillsammans med ett grammofonbolag är en tävling i tio etapper, där publiken får rösta fram den bästa melodin av de egna kompositionerna. De låtar som får mest poäng skall senare spelas in på platta.


Nu har Staffan Sundin - mera känd som Larry Dean, sångare i popbandet
The Balubas - flyttat till Skellefteå. Han, 20, bara, hoppade av Ö-viksbandet
för ett par veckor sedan. Han var uttråkad av den hårda popen.


Någon av de personer som under danskvällen röstat på den vinnande låten får genom utlottning ett s.k. Utmanar-toppen-paket. Det här är en alldeles ny idé och Utmanarna gjorde sin premiär i lördags i Risliden. Det här med att Utmanarna inte spelar extrem pop trycker orkestermedlemmarna extre hårt på. Inställningen kommer, tror man, från den tid då vokalisten Larry Dean var popsångare i Balubas. Men det är slut på den epoken och nu är Sven-Ingvars favoriter.




Ända fram till 1967 har gänget bokningarna klara, men det finns naturligtvis luckor. Orkestern bildades i april 1965 och första framträdandet gjordes i juli. Sedan dess har man fått en ny trummis, men i övrigt är besättningen intakt. Radioförsäljare Erik Sundström sköter elbasen. Han är 28 år. Finmekaniker Siwert Marklund, 28 år, finns bakom hammondorgel och saxofon och för sången svarar 21-årige Larry Dean, som går i skolan med handelsutbildning som mål. Folkhögskolelärare Kenneth Nordwall är 24 år och trummis. Bosse Larsson slutligen är 19 år, studentämne (i vår) och gitarrist.

------------------------------------------------------------------------------------
Forts. följer...


Kommentarer
Postat av: Kenneth Nordwall

Hej!

Det är jag som är Kenneth. Så trevligt att få se bilderna av Utmanarna. Tyvärr så är det bara jag och Larry som är vid liv - vad jag vet.

För min del så har jag återupptagit musiken och har ett eget band Kenneth Nordwalls Swinggrupp, spelar även med Real Stompers. Unionorkestern har återuppstått där jag finns med och vi heter idag Reunion. Alla medlemmar är Skellefteåmusiker men vi bor numera i Umeå, Skellefteå och i Örnsköldsvik där jag numera finns sedan slutet av 1960-talet.



Hälsningar

Kenneth Nordwall

2011-10-20 @ 21:15:04
Postat av: Anonym

Hej!

Jag blev jätteglad att få läsa och se lite bilder av Utmanarna. Jag är Eric Sundströms dotter Lotta. Jag var bara 9 år när pappa dog så jag har tyvärr inte så många minnen av min far.Jag skulle vilja veta vart du fått tag i bilderna osv.Om det finns möjlighet att få kopior? Mvh Lotta Nilsson

2012-02-26 @ 22:24:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0