Nasse & Tiger från Sjumilaskogen hälsar på...

Två väldigt långväga gäster, Nasse Och Tiger, bosatta i Sjumilaskogen, var också med på Norahs kalas. När festen var över så var de två figurerna väldans trötta efter den långa resan till Hortlax. Eftersom Norah redan hasde sina dockor i sängen, fanns det inget utrymme för Nasse och Tiger där. Problemet löstes av att de två övernattade hemma hos Norahs farmor och farfar. På morgonen åt vi gemensam frukost ute i det fria, det var då som Norahs groda kom över.
    - Go´morron, go´morron! sa grodan käckt och vänligt.
    - Joo, jag vill så gärna träffa mina idoler, Nasse och Tiger. Kan man möjligtvis få sitta ner en stund?
    - Javisst, sa jag. Vill du ha en kopp kaffe, kanske?
    - Nja, en liten slurk kan man väl ta.

Jag serverade koppen med nykokt kaffe. Men det var inte kaffetåren som grodan mest suktade över. Nää, han vred på sig, och hade ett sånt där fånigt flin på sina läppar. Jag såg att det var nåt han ville säga.
    - Roggan, skulle du vilja ha vänligheten att presentera mig för de prominenta gästern?
Naturligtvis, sa jag. Nasse och Tiger satt med varsin macka i handen, bredvid stod ett glas mjölk.
    - Ursäkta mig! Mina kära VIP -gäster, får jag be att presentera: Grodan - Nasse, Grodan - Tiger!
    - Angenämnt, sa grodan, som nu log med hela sitt gröna ansikte.
    - En sån ära att se två sådana  världsberömda figurer hos Norahs farföräldrar. Det är ett stort ögonblick att få träffa er.
    - Detsamma, sa Nasse. Som sedan tittade på Tiger som satt helt försjunken i en korvmacka med en gurkskiva på.
    - Hmmm, sa Nasse, och boxade till Tiger med ena armbågen.
    - Tiger, ska inte du också säga nåt till vår vän grodan, seså!
    - Jo, en ära som sagt att träffa oss två, nää, jag menar en ära att få träffa dej, grodan.

Sammankomsten slutade med att grodan viskade i mitt öra att jag skulla hämta kameran fort som bara den.
    - Det måste du väl förstå, Roggan, att du måste föreviga oss. Sen så kan du väl vara vänlig och lägga in bilderna på din blogg...vad den nu heter...?
Sagt och gjort. Bilder blev det. Dessa kommer här...


P.g.a. utrymmesskäl så övernattade dessa prominenta gäster från
Sjumilaskogen hemma hos oss. Nasse låg i soffan medan Tiger låg
i den extrasäng som fanns i ett av rummen.


Vid fukosten dagen efter Norah kalas, kom Norahs groda gående över
till oss. Han ville bestämt träffa Nasse och Tiger. Därför så togs det här
fotot som minne av mötet. Fr. v. Nasse, Grodan och Tiger. Kolla leendet
på Grodan.


Norahs tiara kom till användning när Nasse prompt ville prova den.
Grodan bara myser där han sitter inkämd mellan två av sagohistoriens
största berömdheter. Tyvärr kunde inte Nalle Puh deltaga. Men han
skickade en grattishälsning till Norah som lät: "Grattis Norah! Tyvärr
kunde jag inte komma. Håller på som bäst (och mest) med "hånings-
insamlingen". Kanhända att jag dyker upp nästa år när du fyller 4:a.
Hälsningar från Nalle Puh i Sjumilaskogen".


    - Jag vill ju också prova. Ge hit! sa Tiger och satte tiaran på sitt
tigerhuvud, medan Grodan artigt tittade på.


    - Tiger, vår vän Grodan måste också prova Norahs tiara.
    - Självklart, sa Tiger och hjälpte Grodan att sätta fast den på huvudet.
Samtidigt fick Nasse syn på ytterligare en grej; Norahs spira.
    - Den ska jag ocksp prova! Måste kännas hur det känns, sa Nasse med
belåten min.
    - Du ser ut precis som den däringa drottningen i England, Nasse, sa
Tiger med ett flin på läpparna. Grodan såg mest ut att vara i någon slags
trance, så lycklig var han.


Norahs kvarlämnade foppa-tofflor blev genast intressanta när Nasse
såg dem i farstun.
    - Dem vill jag också prova, utbrast han helt överlycklig.
    - Jo, är det sant att när man har de här magiska dojjorna på sig,
blir man vips en berömd hockey-miljonär?
    - Det har du nog fått om bakfoten, sa jag till Nasse.
    - Vicken bakfot?
    - Det är bara nåt man säger. Men hockeymiljonär...nää!


Nasse vill att jag skulle ta ett foto av honom med skor, öronclips och
tiara.


    - Kolla in mej då, sa Tiger och visade upp sitt clipsförsedda tiger-
öra. Senare på dagen åkte vi till Luleå med Nasse och Tiger. Klockan
15.03 tog vi farväl på tågperrongen.
Norah fick ett telefonsamtal dagen efter. Det var Christoffer Robin som
ringde.
    - Vi är många som hälsar till dig, Norah. Det är Uggla, Kanin, Kängu,
ru och Ior. Ha en bra sommar däruppe i midnattssolens land. Vi ses!

------------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST - Kändisfotograf.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0