Östen Warnerbrings comeback / 1986




    - Jag tänker bara jobba hälften så mycket som jag gjort tidigare,
säger Östen Warnerbring som är tillbaka på scenen efter sin svåra
sjukdom. Han hyllade författaren Artur Lundkvist på dennes 80-års-
dag i Oderljunga församlingshem.


¤ I går gjorde Östen Warnerbring comeback efter sin svåra sjukdom. Det gjorde han genom att hylla författaren och akademiledamoten Artur Lundkvist på hans 80-årsdag på hans födelseort.

Huvudpersonen var själv inte där i Oderljunga församlingshem. Arrangörerna - vuxenskolan och kulturnämnden - sänder en videoupptagning av hyllningarna till 80-åringen i Stockholm. Det var fullsatt när cirka 125 åhörare bänkat sig för att höra Östen Warnerbrings egen tonsättning av Artur Lundkvists "Har du sett landet om sommaren".

Hjärtattack
Det är drygt två månader sedan Östen fick en svår hjärtattack och tappade både rösten och musikminnet. Detta var den första trevande uppmjukningen.
    - Rösten slirade lite i början, men sedan hittade jag rätt, säger Östen. Jag har avsiktligt valt detta tillfälle som mitt första efter hjärtattacken, eftersom det är inför en liten publik och därför att jag inte är huvudpersonen. Jag hoppas Artur Lundkvist tycker speciellt mycket om sin hembygds hyllning.

Östen är sjukskriven till mitten av april. Och i fortsättningen kommer han inte att jobba lika hårt som förr om åren. Men han har redan börjat förbereda två LP-skivor. Den ena ska handla om Malmö och den ska han själv sjunga in. Den andra ska han producera och den ska handla om Chopin.

Trött på vintern
Annars åker Östen och hans fru till Mallorca i slutet av veckan.
    - Jag är trött på den skånska vintern så nu sticker jag iväg ett par veckor och kommer hem lagom till våren. På Mallorca ska jag skriva och planera inför vår och sommar. Man är som en häst som vill i selen så fort som möjligt, säger Östen.

------------------------------------------------------------
EXPRESSEN ¤ Tisdagen den 4 mars 1986.


Kommentarer
Postat av: Björn Jakobsson

Den där Chopin-plattan blir man ju nyfiken på. Vem var det som spelade på den? Den första skivan som nämns bör vara "Att stå på en scen" som producerades av Örjan Fahlström (om jag nu minns rätt), som några år senare var konstnärlig ledare för Norrbotten Big Band.

2011-08-16 @ 20:25:01
URL: http://beji.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0