Owe Thörnqvist på turné / 1961



Ja, nu börjar snart den "jäktiga säsongen" för våra artister. Det "härliga avkopplande" vinterhalvåret är slut, och turné-bilarna lastas med instrument, bandspelare och övrig rekvisita. Det vinkas adjö till hem och vänner samtidigt som artisterna skänker bilverkstäderna en tyst tanke, och hoppas att de gjort ett grundligt arbete för nu ligger många dammiga mil och många trista hotellrums-kvällar framför dem.


(1) - Va, har ni väntat...shshsh, jag har ju 10 minuter på mig. Är du
bussig och tar hand om bilen så länge...

(2) ...så där ja, lite putsning, man måste sno sig och sko sig...



¤ Vi har tittat på en av våra populäraste artisters, Owe Thörnqvist, kommande turné-program. Redan den 29 april börjar den stora sommardansen för Owe, som har premiär i Köping och Arboga, och som sedan är i elden fram till den 9 september, då han avslutar i Loffstrand. Vissa veckor bokad med minst ett framträdande per kväll. Vad sägs om ett veckoprogram av följande utseende: måndag - Hälsingborg; tisdag - Malmö; onsdag - Halmstad; torsdag - Karlskrona; fredag - Kalmar; lördag - Norrköping; söndag - Edssvära och Trädet. Säkerligen hinner det bli ytterligare ett par dubbleringar innan han är framme i juli. Hur orkar han?


NYA VISOR
    - Ja, säger Owe, man får en viss träning under den lugna tiden. I år har jag trimmat upp mig ordentligt för sommaren och kommer att märka mycket lite av övergången. Har hunnit med lite av varje i vinter som till exempel Radio- och TV-framträdanden, har ordnat med lägenhetsbyte - flyttar snart till en specialinredd och ljudisolerad drömvåning på Lidingö - textförfattandet till nya visor, TV-manus, komponerat nya schlagers - hoppas jag - skrivit och gnuggat vidare på min filmidé, planerat, komponerat och repeterat det mesta av sommarens program, komponerat, planerat och repeterat för två restauranggästspel och dessutom har min - snart premiärklara - grillbar tagit en hel del av min tid.

    - Det där med restaurangcabaré var en helt ny upplevelse för mig, och jag strök och skrev om manuset både en och två gånger innan jag vågade mig in på scen. Nåja, det gick ju bra, så av bara farten, fortsatte jag från Hamburger Börs - december - till Trägår´n i Göteborg, där jag stannar februari ut. De första dagarna här nere var dock de jäktigaste i vinter. Så här såg programmet ut en vecka: Lördag - Jönköpings Folkets Hus; söndag - Göteborg repetition och resa till Stockholm; tisdag - Stockholm; tisdag - Stockholm TV-repetition och resa till Göteborg; onsdag - Göteborg repetition och sedan på kvällen generalrep inför publik; torsdag - Resa till Stockholm TV-inspelning, flygförbud fram till klockan 22.00 - skulle stå på scen i Göteborg klockan 21.30 - stod på scen klockan 23.00; fredag - Premiär i Göteborg.



(3) Få se hur var nu den där nya texten jag skrev innan jag åkte hit...

(4) Aj som...smink i ögat, får inte stå och blinka när jag kommer in,
det kan missuppfattas av någon äkta man...


SER INGO - FLOYD
   -
Nu fördriver jag dagarna med att skriva nya texter och nya melodier, nya texter och nya melodier, nya texter...tidningsrepotage, välgörenhetsframträdanden, utmanar folk till boxningsmatcher - har utmanat gamle proffsboxaren George Ullmer, som jag skall möta natten till den första mars i Göteborg i en spex-match för välgörande ändamål, går genom kontrakt och turné-planer för sommaren och sist men inte minst planerar för min USA-resa den 8 mars, dit jag åker dels för att se Ingo slå Floyd, men även för att få ännu färskare idéer till sommarens folkparks-show.

Så med andra ord den lugna säsongen är inte så latitud-lat, som folk tror. Nej, knappast, vi följde Owe med kameran en kväll - se bilderna - innan han ilade in på sin restaurangscen, och kan bara förundra oss över en sak - hur kan människan se så lugn och avslappnad ut, när han sitter inför publiken...



(5) Är det nåt jag glömt? Visst ja, jag skrev ju en rolig historia på
lunchen. Här är manuset, ha ha ha, den var ju riktigt rolig, den tar vi
i kväll.

(6) Äntligen på scen. Ja, kära publik om Ni bara visste hur avkopplande
och skönt det är att sitta här framför Er...

--------------------------------------------------------------
NORRA-VÄSTERBOTTEN ¤ Torsdagen den 2 mars 1961.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0