På farstubron med trumstockarna i händerna

En bild som togs sommaren 1972 på farstubron hemma. Morsan tog bilden på mig strax innan jag skulle ila iväg på en spelning med Havsbandet. Bakom mig skymtar den orangeafärgade hammocken, inköpt på ICA-Lundmans omkring 1969. Jag hade ytterligare ett år kvar av grundskolan, och därute väntade den stora världen. Yrkesvalet var redan bestämt. Jag skulle bli yrkesmusiker. Men ödet ville något helt annat.

I dag har jag passerat 50-strecket, och man känner hur livet kör förbi i 180 km/tim. Så sent som idag träffade jag en f.d. jobbarkompis, Christer, som sa att han bara har ett år kvar till pension. I mina ögon är han bara i 40-årsåldern än i denna dag. Tänka sig unga grabben, gå i ålderspension?


Det är sommar och året är 1972. På farstubron härhemma sitter jag
med mina trumstockar i händerna. Jag är ivrig att komma iväg. Men
allra först, innan farsan ska skjutsa in mig med sin helröda Datsun
Nissan -73:a, så vill morsan ta en bild där jag sitter med den svarta
tröjan med PITEÅ HAVSBAND på. Jag går i åttan och nästa sommar -
i juni 1973, är skolan ÄNTLIGEN färdig. Ute väntar den stora världen
på mig. Yrket var redan förutbestämt: Musiker eller kanske fotograf!
------------------------------------------------------------------------------
Foto: Morsan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0