Äta bryta, röka Castros cigarrer, Franska Rivieran i solnedgång...

Apropå pitepalt, så finns det en annan välkänd rätt, för oss Pitebor. Bryta, eller på pitemål: "Bruta" el. "Brötton". Kan även benämnas som "Smola nedde". Jag gör inget anspråk att jag skrivit ordet rätt grammatiskt. Men något åt det här hållet är det i alla fall. Som barn åts det en hel del bryta. Man köpte tunnbröd, korv och mjölk, sedan var dagen räddad. Nu är det länge sedan jag åt denna rätt. Men så häromdagen, hände det. Jag och hustrun åt varsin bryta. Och kan ni tänka er - det var gott. Jag kan bara djupt beklaga alla er som tyvärr aldrig haft tillfälle att smaka denna kulinariska maträtt. Genom ett "brytlöst" liv har man eller aldrig levt på riktigt. Man måhända sett Franska Rivieran i solnedgång, klättrat uppför Mount Everest topp, rökt Fidel Castros cigarrer - MEN... aldrig ätit bryta.



Man kan köpa vilket tunnbröd som helst. Men själv föredrar jag
Svensbybröd...


...handnaggat extra tunt...


...så blandar man brödet med mjölk och sylt (socker) eventuellt fil-
mjölk, som jag helst använder, dock laktosfritt...


...glöm för Guds skull inte falukorven. Bryta utan falukorv är som
Beppe Wolgers utan skägg, eller Arne Weise utan glasögon. Börja
redan i dag - ÄT BRYTA, FÖR ETT LYCKLIGARE LIV!!

-------------------------------------------------------------------------------
Brytinstruktör: ROGER LINDQVIST.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0