ENSAM

Det går så mycket bättre, när man är två
Men just i den här stunden
är det inte så
Sängen där du brukar ligga, är urgröpt
och tom
Du fattas mig så djupt och innerligt,
att vetskapen om detta gräver ett hål
i mitt hjärta
Doften av din parfym, virvlar runt i rummet
Och klockans enformiga slag, har blivit
min värsta fiende

I en sjukhussäng, i ett sterilt rum
ligger du ovetande, om den
dramatik som ditt onda orsakat
Jag håller din livlösa hand,
och hoppas att det riktiga livet
snart skall återvända
Jag ber om ett samtal, med en
läkare i vit rock,
jag kanske inbillar mig,
men hennes ögon ser så ledsna ut

Tänk om hon säger det där orden,
de ord som jag för allt i världen
inte vill höra
Med sin mun formar hon "Livshotande",
Jag både hör men ändå inte
Snälla, säg att det är en dröm,
en mardröm som jag snart
skall vakna upp ur

Sakta går jag därifrån,
ut ur rummet med det stora
skrivbordet,
in till dig, och dina livlösa händer
På ditt sängbord står två foton
det är barnbarnen som blickar
ned på sin farmor
Önskar du kunde se dem
just här och nu
Önskar att du kunde le
åt dem, precis som jag
vet att du skulle gjort, om du
varit i ditt vakna vanliga tillstånd

I bilen hem förstärks den
bistra tomhetskänslan
Vad ska jag hem till?
Du är ju inte där
Varenda andetag jag gör,
hoppas jag på ett under
tills dess, denna fruktansvärda
väntan
I en kylslagen decembermorgon
återvänder du till livet

Ingen är gladare än jag,
naturligtvis barnen också
Vid nästa besök, är dina
händer inte livlösa längre
Dom är varma av det blod
som pulserar i din kropp
Undret som jag hoppades på
har äntligen inträffat
Och som kronan på denna
glädjefulla dag, mår du
bättre än på mycket länge

Efter några dagar är du återigen
hemma
Huset ändrar helt plötsligt karaktär
Klockslagen tycks mig genast
betydligt humanare
Vårt hem är äntligen ett
riktigt hem, för att DU finns där

Roger Lindqvist


Innehållet i den här dikten, baserar sig på när Elisabeth
insjuknade i svininfluensa 2009. Under fyra veckor
kämpade hon mot sin dubbelsidiga lunginflammation.
En vecka låg hon med respirator.

----------------------------------------------------------------------




Kommentarer
Postat av: Temptation

Hej Roger :-) Jag har läst din blogg ett tag nu och gillar den verkligen! Jag hittade den via google för ett tag sedan och sedan dess läser jag den så ofta jag kan :-) Det är spännande att titta in då och då för att se om du skrivit något nytt, jag kommer fortsätta följa den! :-)



Om du vill får du gärna lämna ett spår på min blogg :-D



kram! :-D

2011-12-08 @ 00:49:32
URL: http://sex-blogg.se
Postat av: Roger

Bästa Temptation...

Jättekul att du har funnit nöje med min blogg, tack allra ödmjukast.



Mvh Roger

2011-12-08 @ 16:46:40
Postat av: Kristina

Så otroligt fint skrivet Roger! Så naket beskrivande hur du levde kände och led under denna så svåra tid. Vilken enorm pärs ni alla gick igenom och vilken lycka och glädje när det vände till slut! Du är fantastiskt duktig med orden och jag läser dem mer än gärna. I min blogg i kategorin "Egen lyrik och egna texter" finns lite att läsa som jag skrivit, dikter och ett par noveller bla.a. Men du får scrolla dig fram för det finns lite skräp jag plitat ner när jag deltagit i några utmaningar som bloggvänner haft. Skulle vara roligt att höra vad du tycker, alltid kul med åsikter från andra skrivare. Lev väl!

2012-02-09 @ 10:20:32
URL: http://solskuggan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0