Furunäsets sjukhus i salig åminnelse

Första gången jag gick genom portarna på Furunäsets sjukhus var i augusti 1976. Jag hade genom Arbetsförmedlingen fått ett vikariat på tre veckor. De tre veckorna blev så småningom 15 år. Det var hos Centralkökets ekonomiföreståndare Christina Ejdemo, som jag skulle anmäla min ankomst. Och jag vill minnas att det var den 16 augusti som jag började på allvar. Jag blev först stationerad i C-köket. Där trivdes jag bra. Året därpå förflyttades jag till vaktmästeriet, eller "garaget" som det allmänt kallades. Det var också en plats som jag tyckte om. Jag hade fina arbetskompisar, och den stora turen är tyvärr inte alla förunnad.

Redan 1982 utgick direktiv från Socialstyrelsen att de gamla mentalsjukhusen var en förlegad form av vård. Med andra ord, de skulle bort. 1991 gick flyttlasset till Öjebyn, där jag blev kvar i 11 år. I september 1983 startades en samordningscentral upp, p.g.a. alltför stora resekostnader som ditills gett de styrande gråa hår. Landstinget har alltid varit en alltför stor och otymplig koloss, som kostat åtskilligt med pengar. Just på grund av detta så var det jämt och ständigt ett tjat om besparningar. Jag vet inte hur många gånger vi suttit och lyssnat på "att kostymen är för stor".

Furunäsets sjukhus såldes i mitten av 80-talet för 1 krona. Det forna sjukhuset som stod klart 1893, är i dag en företagsby. I de f d avdelningarna finns bl a ett flott Hotell med lyxsvit, något som nästan låter otänkbart med tanke på hur det en gång såg ut. Jag hittade i mitt album ett par bilder som Elisabeth tog 1990. Då sjöng de gamla Furu på sista versen. I C-köket har efter nedläggningen en restaurang funnits. Ja, vi var faktiskt dit för något år sedan på en bit mat. Faktum är att det kändes en smula konstigt att sitta där och se hur allt hade förändrats. Men som vi alla vet, hjulen måste snurra vidare. Utvecklingen kan vi inte stoppa. Och tur är väl det.


Så här kunde det se ut när det en gång begav sig. C-kökets personal
tar kafferast ute i solskenet. Längst till höger ses Elisabeth.
OBS! Alla bilder togs 1990.


Saidy och Elisabeth jobbade som dietkokerskor i sjukhusets C-kök.


Trevor och Elisabeth.


Centralkökets innandömen. Efter sjukhusets nedläggning etablerades
en restaurang i dessa lokaler.


Det vankades julfest varje jul i lokalen. Personalen bjöds på traditio-
nell julmat. Stående till vänster ses Karin en av de cirka 30-talet an-
ställda i C-köket.


Bordet står färdigdukat. I bakgrunden syns de två kontoren. I det
vänstra satt ekonomiföreståndaren Kjell.


Så var det dags. Alla har satt sig till bords, julfesten kan börja.

--------------------------------------------------------------------------------




Kommentarer
Postat av: Jan Ejdemo

Hej. Jag har just läst upp din artikel om C-köket i Furu för min mamma Christina som nu är 89 år. Hon blev fascinerad av dina minnen. Jag har också jobbat i samma kök några somrar i början på 70-talet.
Hälsningar Jan Ejdemo

2013-06-14 @ 12:42:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0