Mätt och belåten

Sammanfattningsvis så här på juldagens afton, så är jag både nöjd, mätt och belåten. Julen är numer inte den jul som jag "lärde känna" förr om åren. Maten, ja, det är en historia för sig. Alldeles för mycket enligt mitt sätt att se. Det gamla ordspråket - Man kan endast äta sig mätt - passar forfarande in i den tid vi lever i just denna dag, juldagen 2011. Ett annat ord som faller mig i tanken är frosseri. Visst kan både julskinka, sylta, sillsallad, vörtlimpa, julgröt, julmust, Janssons frestelse m.m. m.m. vara läckert, men frågan är behöver vi allt?

Barnbarnet Max första möte med jultomten uttryckte han på följande sätt: RÄDD! När det väl var sagt så fortsatte han som om ingenting hänt. Han t.o.m. assisterade tomten under julklappsutdelningen.


Mätt, nöjd och belåten är väl de ord som jag beskriver gårdagen. Men
helgen är inte helt slut, det finns mer julmat att frossa på. När jag
spelade, började julmatsätningen redan i slutet av november. Följden
blev att man åt sig igenom hela december månad. När julaftonen in-
trädde, så var man nära på att...ja, just det: SPY!

------------------------------------------------------------------------------
Foto: JULTOMTEN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0