Simon Brehm & Marie Dieke på folkparksturné - 1955


Marie Dieke & Simon Brehm på tidningen Frihets omslag 1955.


Lögn och förbannad dikt, tänkte man första gången historien om Marie Dieke dök upp i tidningarna. Det verkade som en ny variation på Hollywoods käraste tema ---- sagan om Askungen. Man kan höra mörkögda Marie tillsammans med "Big" Simon Brehms orkester på Bal Palais i Stockholm. Hon har på ett halvår gjort två resor hem til Holland för att framträda i radio. Hennes plattor tillsammans med Brehm når succéstadiet. I sommar väntar en lång folkparksturné. Skon passade på Askungen - Assepoester kallas hon i Holland - och hon blev prinsessa på kuppen.

Men för bara ett år sedan reste Marie Dieke från hemstaden Haag och tog arbete i en handelsträdgård i Falun. På vinst och förlust åkte 18-åriga Marie och hennes nyblivne make Fred till Sverige. När trädgårdsjobbet tog slut började Marie diska på Grand Hotell i Falun. Det var där jazzen kom in i sammanhanget. Marie avancerade till cigarettflicka och började bearbeta den danska trio som spelade i matsalen. Så småningom fick musikerna ge upp för den envisa holländskan och lovade så småningom Marie att få sjunga mellan turerna med cigarettkorgen.

Frukostklubbens Hilding Pettersson fick höra cigarettflickan Marie en kväll, inbjöd henne på stående fot till Stockholm och Radiotjänst. Därmed var succén klar. En novemberlördag vaknade man tvärt av en mörk, ren röst som på bruten svenska sjöng "Johnny Guitar" i Frukostklubben. De som vaknade mest tvärt var grammofonbolagen. Innan programmet var slut försökte tre bolag få kontakt med Marie. Simon Brehm var kvickast i vändningarna och bad henne komma till Stockholm. Han hade varken sett eller hört henne, det var en av Simons "talangscouter" som ordnade saken.




Ännu en gång tog Marie en rövarchans, samlade ihop sina pinaler och flyttade från Falun med bara Simons ord om provsjungning bakom sig. Det räckte. Kritiske Simon hörde och gillade den unga holländskan och tog upp henne i orkestern. Sedan kom framgångarna tätt. En internationell nyhetsbyrå fick nys om hela historien och skickade den till Holland. Tidningarna tackade med att slå upp "Sagan om Marie" på sina förstasidor. Holländska radion bjöd henne på resa hem mot ett uppträdande. Vem som helst kan bli omtumlad av en sådan kometkarriär. 18-åriga Marie erkänner att hon ännu knappast vet vilket ben hon skall stå på, alltsammans verkar otroligt. Men nu börjar hon få lite rutin, och Simon Brehm ser till att hon inte stannar i utvecklingen.
    - Simon säger ifrån hur det skall vara, och då brukar det gå bra, säger hon.

Marie har blivit berömd efter ett halvår som "proffs", men hon är medveten om att hårt arbete kan ge ytterligare resultat. Hon har alla förutsättningar att utvecklas vidare. Det är bara Marie och Babs som sjunger rent här i landet - det betyget har Simon Brehm satt. Han brukar veta vad han talar om. Marie Diekes absoluta favorit bland sångerskor är Ella Fitzgerald, och det hörs. Hon har en mörk bärig röst med ett register som tål hennes idéer - eftersom hon kan göra nästan halsbrytande saker när temperamentet säger ifrån. Mamboflugan passar henne fint. Förresten är hon ansvarig för "importen" av Oh El Baion, mambon på modet just nu. Hon hörde den i Holland, skaffade en platta och övertalade Simon Brehm att ta upp den på repertoaren. Det belv en Karusellplatta så småningom också.


Så här glad såg Simon Brehm ut då han lyckats knyta Marie Dieke
till bandet som sommarens vokalist.


Efter bara ett år i Sverige talar Marie hygglig svenska. Men den skall bli bättre - hennes favoritlektyr heter nånting så lite inspirerande som Zweedse Spraakkunst, svensk språklära. Än så länge känner hon sig säkrast med de engelska texterna i repertoaren. Skulle ni få höra en bekant låt med underlig text, så är det hennes A, aj, aj Maria - på holländska. I mitten av maj sätter den Brehmska folkparksturnén igång. Premiären blir i Åtvidaberg, men innan säsongen är över skall Marie ha varit ända uppe i Kiruna. Det ligger ungefär lika långt från hennes hemstad Haag som Spanska Marocko.

Det blir inga stora ändringar i Simon Brehms "laguppställning" för turnén. Åke Persson stannar kvar med sin trombone, trots alla uppgifter att han tänkte lämna fadershuset. Än så länge står en pult i saxsektionen tom bredvid Claes Rosendahls tenorställ och Johnny Eks barytonsax - Bjarne Nerem lämnar gänget. En estländsk eller isländsk musiker lär vara på tal. Leppe Sundewall blåser trumpet i Brehms orkester ännu en turné, och Sven Bollhem sitter bakom trummorna. Luleågrabben Åke Ejemoh tar hand om pianostämman och "Big" Simon själv lär ha spelat bas förr. Orkesterns showprogram är mörklagt än så länge, men det verkar som om Marie Dieke skall uppträda i holländsk nationaldräkt med träskor och allt. Simon Brehm skall agera partner, kongenialt utklädd i svensk nationaldräkt. Tänker han ha tofsar vid knäna bör bara det bli värt entrén.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
FRIHET ¤ Den 11 maj 1955


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0