Vid farfarsfarfars skrivbord...

Vid farfarsfarfars skrivbord sitter en liten tös som heter Norah. Tidsmässigt omspänner det 122 år, från min farfar Amandus födelse, den 9 februari 1886 till Norahs födelse den 28 juli 2008. När skrivbordet en gång gjordes, hade nog ingen den tanken, att en dag skulle en dator stå uppställd på det. När min farfar satt där, var det troligtvis belamrat med papper och dylikt. Det där med dator, och allt vad det så småningom skulle innehålla, var rena rama Science fiction för den tid när min farfar vandrade här på jorden. 

Om det då funnits en kristallkula att titta in i, och att han då skulle fått ta del i den framtid som vi idag kallar för nuet, skulle han nog inte trott det varit på riktigt. Jag tror att han helt enkelt skulle ropat på min farmor, på följande sätt: (kom ihåg att min farfar talade på västerbottensdialekt)
    - Hanna! No val dö komma å si. Vo tro dö hejna ejentligen jär för nanting?
Farmor Hanna skulle då komma in, ställa sig vid farfars sida för att i sin tur säga:
    - Men Amandus, vo riktigt ha dö nö skaffe dä?
    - Jamen, hajn ståo ju jena då i komme in. Vo ändå jer häjna?

Så plötsligt när bilden av Norah uppenbarar sig i kristallkulan, skulle båda två både häpna och än en gång fundera. Farmor Hanna skulle först ta till orda:
    - Men si dö Amandus, så gullat fleck häjna var. Men i tjänna då ett. Å vo järe hon jär. Vo titta oppa.
Farfar Amandus skulle nog först och främst bli en aningen misstänksam. Och eftersom han var den som höll hårt i plånboken skulle nog hans reaktion bli:
    - Höllö Hanna, tråo dö att hä kost na häjna? Tråo dö i nöges betåla na?

Ja, vi lämnar mina farföräldrar där, så får dom i lugn och ro lösa kristallkulsfrågan på egen hand.


Barnbarnet sitter och kollar på barnfilmer på datorn. Skrivbordet
tillhörde en gång min farfar Amandus. Vad skulle han sagt om han
fått tillfälle att blicka in i framtiden? Vad skulle han sagt, tänkt och
tyckt om den dataålder vi befinner oss i?


När skrivbordet en gång tillverkades för si så där drygt 60 år sedan,
fanns nog ingen tanke på att i året 2011 skulle en liten tjej vid namn
Norah sitta där för att få att titta på barnfilmer. Rena Science fiction
hade nog varit rätta ordet.

-----------------------------------------------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0