Älskade "HONKEN"

Ikväll möts Luleå HF - Skellefteå AIK i COOP Arena i Luleå. Ett s.k. lokalderby mellan två duktiga hockeylag. Skall åka med Robert hos Magnus för att kolla in matchen. Även om hockeyintresset finns kvar, är jag långt ifrån den hockeytokige person som jag en gång var. När det var som allra värst så orkade jag knappt titta på när det drog ihop sig till finalspel. Då tänker jag närmast på VM- och OS-spel för hockeylandslaget TRE KRONOR. Vad som fick mitt intresse att blomma upp, var först och främst att min far också var en riktig inbiten sportfanatiker. Hans engagemang resulterade i att han blev alldeles blå om sina läppar. På SAIK:s hemmamatcher (Storfos AIK) på Heden i Bergsviken, brukade jag åka med min pappa. Men som sagt hans blåfärgade läppar gjorde att min mor började bli en aningen nervös för hans hälsa.

Ishockey VM i Stockholm 1969-70, bidrog att rejält öka mitt intresse. Det var också där som jag såg en idol födas; LEIF "HONKEN" HOLMQVIST. Han blev invald i världslaget 1969. Han spelade 202 A-landskamper i Tre Kronor. Var målvakt i moderklubben Strömsbro, därefter i AIK och HV 71. Honken blev proffs i Detroit Red Wings, London Lions och Indiana Polis Racers. Hans insatser mellan stolparna skall jag aldrig glömma. Han var i sina bästa stunder en modern Sven Dufva.

Om idolen "HONKEN" har jag skrivit en artikel som publicerades i Piteå Tidningen för nåt år sedan. Idag har en annan antagit hans namn, Johan "Honken" Holmqvist, om detta tycker jag inte...Det finns/fanns nämligen bara en "Honken"!!


Leif "Honken" Holmqvist. Målvakt i världsklass.
------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0