Amerikabrev


  - Jag minns att mamma var jämt så glad när de där avlånga kuverten med de där breven från moster Hulda kom,  så berättade min far en gång för länge sedan om min farmor Hanna.

Breven han åsyftade var det så kallade "Amerikabreven", en kär hälsning från det stora landet i väst. I min farmor Hannas fall rörde det sig om storasystern Hulda och lillebror Viktor som emigrerat till Amerika 1904 respektive 1910. Och nästan varje gång som min farmor satte sig vid sekretären i finrummet, för att med spänning öppna breven, fanns ett eller flera foton medskickade. Det var bilder som visade hur familjen Wikström hade det där borta på andra sidan av Atlanten. 

  - Det var nästan smått andaktsfullt varje gång mamma satte sig i sin ensamhet i rummet för att läsa breven från moster Hulda, berättade min pappa.

Den 11 juli 1935 tog kontakten med Hulda slut, efter att hon plötslig avlidit under ett besök i Dome Creek i British Columbia hos kusinen Alam Johnson och hennes make Oscar. Brevkontakten fortsatte dock med oförminskad kraft. Farmor Hanna samt dottern Elsa upprätthöll brevskrivandet mellan familjerna Lindqvist/Nelson. Och titt som tätt så kom det små presenter från kusinerna Syrena och Elvira, som på detta sätt ville ge en gåva till "moster Hanna och kusinen Elsa".

I mitten av 1950-talet upphörde brevhälsningarna. Inte förrän sommaren 1990 togs den upp igen, genom undertecknad. Vi fick så småningom besök av familjerna. Under en vecka sommaren 1992, hälsade Jerry, Skip och Andy (Skips son) på hos oss i Hortlax. Vi åkte runt på de ställen där deras ursprungs rötter kom ifrån. Det blev båda glatt men även mycket känslosamt. Den kontakt som min farmor och hennes dotter Elsa en gång uppehöll, fortsatte jag med. Cirkeln var med andra ord sluten.

I mina samlingar har jag vissa av de foton som en gång skickades mellan Sverige och Amerika. Det var bilder som fanns med i de Amerikabrev som kom från landet "over there". Även min farmor skickade bilder på sin stora familj, som bestod av man och tio barn, till sin storasyster Hulda Wikström. En del av detta visar jag här:
------------------------------------------
Roger.




Mina farföräldrar, Amandus och Hanna Lindqvist. Det var Hanna som
nästan andaktsfullt gick in i sin kammare med de efterlängtade breven
som kom från storasystern Hulda i Amerika.



Dottern Elsa Lundmark, t.h. hjälpte sin mor med brevhälsningarna till
släkten Wikström i Amerika. På den här bilden från våren 1991, syns
fr. v. min far, John Lindqvist, Robert Lindqvist samt Ivan Lundmark,
Elsas man.


Amerikabreven - efterlängtade av de nära och kära hemma i "Det gamla
landet i nord". Brevet på bilden är det brev som berättar om att Hulda
Wikström hastigt avlidit i Canada den 11 juli 1935. Breven finns idag i min
ägo.




Ett exempel på det som kunde finnas i breven som skickades från
Amerika. På bilden ses Syrena Wikström-Nelson med sin lille son
Gerald "Jerry". Texten har Syrena skrivit på bildens baksida.




Bilden föreställer Syrenas två söner, Jerry och Skip, samt systern
Elviras dotter Marna-Lou.




Ett foto på det hus där Syrena bodde med sin familj i Minneapolis.
Fotot skickades till min farmor Hanna och dottern Elsa i Hortlax.




Elvira (Elvera) Wikström-Nelson med man och dotter vid sitt hem i
Minneapolis, Minnesota. Elvira var född 1906, och dotter till Frans och
Hulda Wikström från Blåsmark i Hortlax församling. Familjen Wikström
utvandrade 1904 till Amerika. Elvira var sålunda född borta i det "för-
lovade landet".



Familjen Wikström från Stensjökullen i Blåsmark. Här på ett foto som
skickades hem till nära och kära omkring 1907. Fr. v. Syrena (1900-
1985), Hulda (1876-1935), Elvira (1906-1987), Frans (1865-1932) och
Hugo Marino (1899-1978).



Elvira Wikström gift Nelson.




Foto på Syrena Nelson med sina två söner, Gerald "Jerry" och Richard
"Skip".




Syrenas man och sonen Skip.



"A Country Home", familjen Nelsons hem i Minneapolis.



Ett brefkort - skickat från Karolina Silver i Stensjökullen i Blåsmark, till
f.d. grannen Hulda Wikström i Minneapolis.



Lite annat kuriosa som jag också fick i gåva av Jerry och Skip.
Dessa kort härrör från 1940- och 50-talet.







¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤4




Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Mycket fina och intressanta kort du har lagt ut från dina vänner från Amerika.

2011-02-05 @ 16:08:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0