"I ett fotoalbum där står tiden stilla..."

Först ska jag få be att korrigera mig. De foton som följer, kommer inte ur nåt fotoalbum. De är alla hämtade ur en smalfilm som gjordes av min mosters man, Harry Lundkvist, mellan 1958-1972. Harry Lundkvist var en flitig amatörfilmare. När jag som barn fick följa min mor och far på besök till deras hem i Skellefteå, plockades för det mesta filmprojektorn fram. Och på den vita duken kunde man se sig själv i olika situationer tillsammans med hela tjocka släkten. När Harry avled, 1981, fick jag ärva hela hans filmsamling. Däribland en kassett märkt; "Tjocka släkten". Det är ur denna som jag hämtat dessa bilder. Kvalitetén på materialet är inte det allra bästa (har fotat direkt av med kameran) men man får ändå en uppfattning hur det tog sig ut den där tiden i mina tidiga barnaår.

En del av det filmade materialet gjordes i Båtvik hitanför Skellefteå, från Piteå räknat. Där hade Anny och Harry sitt lilla paradis, dit vi brukade åka varje sommar. Både Anny och Harry var gravt hörselskadade, så att bara spontant åka iväg gick inte. Man var alltid tvungen att skriva ett brev några dagar i förväg och på så sätt anmäla sin ankomst. När vi stod vid strandkanten i Båtvik, hade vi ett vitt lakan eller handduk som vi vinkade med tills Anny eller Harry med sin kikare lokaliserat oss. När detta var gjort kom Harry med sin motorbåt för att hämta oss alla.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤














































¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤



Harry Lundkvist (1914-1981) med makan Anny f. Lundgren (1920-1992).
Harry var den som stod bakom den där smalfilmskameran och som för-
evigade en del av min barndomstid. Harry var även en duktig konstnär,
som brukade rita gubbar i mitt ritblock när han och Anny kom på besök
hos oss i Hortlax. Stugan i Båtvik blev för dem ett kärt tillhåll och när
släkten kom på besök - ja, då stod Harry där bakom sin kamera som
vanligt. Resultatet, ja, det har ni sett...
------------------------------------------
Roger.


Kommentarer
Postat av: Nonne&Thomas

Hej Roger!

Det är alltid lika roligt att se gamla bilder på släkten!=)Så jag blir alltid lika glad då de dyker upp här.=)



Ha det så gott//Nonne

2011-02-03 @ 17:03:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0