På turné med ROBBAN BROBERG - 1968


Man tycker att min tröja som jag har i showen är sommarens färg-
gladaste, men flickornas kläder är tidningarna inte ense om. Är de
vackra eller fula.


======================================
VI FICK JOBBA HÅRT FÖR ATT VÄDRET SKULLE
BLI SÅ BRA



Hej!
Efter premiären samlades vi på Stora hotellet i Jönköping för att vid en bit mat gå igenom recensionerna. Redan vid sillbrickan hade vi kommit fram till att tidningen Expressen tyckte att jag var en lustig prick (jag har bantat!) och att flickornas scenkläder var förfärliga! Det smakade gott.

"GAMLA NUMMER"
Däremot tycktes att en del nummer var för gamla. Det fattar jag inte. Nummer som jag bara 48 gånger i TV och som dessutom spelats i radio dag ut och dag in i ett helt år mot "La Paloma" t. ex. som inom parantes sagt skrevs redan på 30-talet och spelades i går på hotellet. Då var det fler som klappade i händerna och dansade av glädje. Snacka om gamla nummer...

Saftonbladet (Obs! Robbans benämning inget stavfel) kom vi fram till vid varmrätten och då mådde vi rätt gott. I den recensionen tyckte dom däremot inte om flickornas kläder. Då deppade vi ihop och grät ända tills vi kom fram till desserten och Kvällsposten från Malmö. I den stod att flickorna var ljuvliga till tusen och att min show var sommarens stora dragplåster. Det gladde oss vidare speciellt mycket att Dagens Nyheter gillade vårt premiärväder. Anledningen till den glädjen var att vi repeterat stenhårt i 14 dagar just för att den detaljen skulle klaffa.

INGET I PRAVDA
London Evening Post och New York Times hade däremot inte ett ord om showen i sina stora söndagsbilagor och moskvatidningen Pravda hade heller inte uppmärksammat den trots att en fem meter lång planka, som vi sitter på under showen, är målad alldeles illröd.
Vi grät så hejdlöst att vi måste flyttas över till ett eget rum på hotellet för att inte störa de andra, glada gästerna med vår jämmergråt.

GEMENSAMT LEVE
Då fick jag emellertid se Göteborgs-Tidningen, som ansåg att min tröja var årets och sommarens färggladaste. Då beställde jag genast in kaffet och premiärpunschen. Sen reste vi oss och utbringade ett gemensamt leve för svensk press som ett tack för alla tips, alla goda råd och det stora intresse och engagemang, man visat vår show.
Att showen även gick hem till tusen hos publiken har vi också haft den stora glädjen att kunna konstatera under våra inledande första platser. Ett speciellt tack till Saftonbladet, som vi nu kommer att skicka den slutliga premiär-restaurangnotan till med glädje "och vänliga hälsningar från janne boqvists orkester, flicktrion pearlettes och refrängsångare karl robert oskar Broberg".
------------------------------------------------------------
AFTONBLADET ¤
Torsdagen den 6 juni 1968.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0