Bernt Dahlbäck

HAN OFFRAR RÖSTEN FÖR ORKESTERN


Häromdagen spelade Gårunt Show in en ny singel i Stockholm. Då
fungerade Bernt Dahlbäcks röst ganska bra.

Ska Bernt Dahlbäcks läkarbesked betyda slutet för honom som sångare, kapellmästare, textförfattare och idégubbe i Gårunt Show? Det var förra veckan som Bernt fick det definitiva och mycket tråkiga beskedet från sin läkare:
  - Du lider av ärftlig och obotlig allergi. Du är allergisk mot dina egna baciller!

  - Det blir alltså en rundgång, säger Bernt Dahlbäck.
Han låter förkyld när han talar. Men Bernt är det inte. Allergin och halsen har fått sin dom. Den går inte att bota!
  - Bas och diskant, som jag tidigare klarade utan vidare, är nu helt borta. Ibland sviktar jag också mitt i skalan. Jag låter bara som ett hest ånglok när jag sjunger. Jag måste hålla på och sjunga minst två timmar innan vi kan göra vår show. Sån uppmjukning känns fruktansvärt ansträngande.
  - Hur det ska gå i framtiden med Bernt och Gårunt Show är i dag mycket ovisst. Gruppen jobbar varje dag fram till den 1 oktober. Då tänker man avbryta turnerandet och ta en 14 dagar lång semester. Kanske kan detta hjälpa Bernt något, säger brodern Erik som också ingår i gruppen. Men han låter inte särskilt övertygande när han säger det.
------------------------------------------------------------
NORRA-VÄSTERBOTTEN ¤ 7 september 1968.



GÅRUNT SHOW. Gert "Myggan" Fridh., Bernt "Mr. Crazy" Dahlbäck,
Jan Anserud, Christer Norén och Erik "Kapten" Dahlbäck.
-----------------------------------------------------------------

PS. Bernt Dahlbäck föddes den 6 november 1939 i Skellefteå.
Han avled den 17 september 1978 i Valla, Sköldinge.
Bernts bror, Erik Dahlbäck, född den 16 september 1944 i Söder-
tälje, spelade trummor i gruppen. Erik "Kapten" Dahlbäck var också
trummis i gruppen Nature under 1970-talets början.
/Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0