Cool Candys med Go´bitarna - del 6

1967 kom att bli basisten Göte Johanssons sista år i bandet. Göte som alltsedan 1953 varit medlem i Cool Candys, kände att det inte längre gick att kombinera jobb/spelningar. De många och ibland långa turnéerna blev till sist för tröttsamma. Spelplanen som innehöll uppemot 180 spelningar per år krävde alltså sin tribut.
Samma år som Göte Johansson tog avsked av bandet, så släpptes en samlings LP på Einars skivbolag Anette, där Göte medverkade.


På omslagsbilden syns följande manskap: Fr. v. Göte Johansson, Karl-
Arne Andersson, Carl-Ivar Ivarsson, Einar Svensson, Gunnar Wahlgren
och Arne Nathansohn. Jag ber Arne berätta: "Brokortet" togs i Pålsjö-
skogen i Helsingborg under en turné i södra Sverige. Min röda gitarr var
från LEVIN-fabriken på Hisingen i Göteborg. Skivan var en samlings-LP.
Låtarna var inspelade under flera år.


Samtliga låtar på LP:n var tidigare utgivna som Singel eller Ep. Två av
låtarna "Det hade du inte väntat dig" och "Bara dig vill jag ha" fram-
fördes på skivan av Einar Svensson respektive Gunnar Wahlgren. Låtar-
na var dessutom komponerade av Einar Svensson med god hjälp av
Ingmar Fälth och Ray Cedrik.


I Halmstad bodde sångaren Sven-Eric Carlsson. Han var medlem i gruppen "Bohemia" från Varberg. 1967 hamnade Sven-Eric Carlsson och Bohemia på Svensktoppslistan med melodin "Din skugga stannar kvar". Einar Svensson fick tips om Sven-Erics röstresurser och tog kontakt med honom. Sven-Eric hade redan som 7-åring börjat spela på dragspel därhemma, en present av mamma och pappa, och i 13-årsåldern skaffade han en trumpet. Vid 15-år började Sven-Eric Carlsson i sin första dansorkester.
- Det hette inte dansband då, säger Sven-Eric, det kallades dansorkester.
- Jag var även med i nån gitarrgrupp också, tillägger Sven-Eric. Och det var då som jag började tjäna mina egna pengar.
- Cool Candys sökte en ny sångare och basist, berättar Sven-Eric. I slutet av 1967 bestämde jag mig därför att skicka in den där skivan med Bohemia till Einar Svensson, där jag framförde "Din skugga stannar kvar".
- Jobbet blev mitt. Och det dröjde inte så värst länge, närmare bestämt den 15 december 1968, då bandet klev in på Svensktoppslistan med "Som varje liten pärla", komponerad av Jules Sylvain. Låten stannade på listan i fyra veckor med en 8:e plats som bästa placering.


Cool Candys vinkar glatt till sin skivpublik. Fr. v: Einar Svensson, Karl-
Arne Andersson, Arne Nathansohn, Carl-Ivar Ivarsson, Sven-Eric Carls-
son och Gunnar Wahlgren. Saxofonisten Carl-Ivar Ivarsson tog avsked
1969/70. In i bandet kom musikläraren Håkan Ljungkvist från Lidköping,
på sax, gitarr och flöjt. Håkan Ljungkvist hade ett förflutet i Linderz från
Lidköping.

Alltfler orkestrar knöts till skivbolaget Anette. Ingmar Nordströms, Jan Öjlers, Pelles, Christers, Berth Idoffs, Kennys, Leif Bloms m. fl. Det var på Anette som Limmaredsbandet Jan Öjlers spelade in sin kanske största hit någonsin under dansbandskarriären; "Natten har tusen ögon". Det var också på samma bolag som en ung Christer Sjögren gjorde sin första soloplatta. I augusti 1970 kom den första i raden av Go´bitar- plattor ut med Cool Candys. Om hur namnet "Go´bitar kom till, berättar Arne Nathansohn följande:
- Idén till namnet kom (naturligtvis) från Einar. Han resonerade ungefär så här; Go´bitar kan ju även utläsas på engelska som "Go", sa Einar en dag. Därför blev det som det blev. Det var den enkla förklaringen helt enkelt.


Även om det från början gick trögt för Einars bolag Anette,
började det så småningom att lossna. Alltfler band knöts till
skivbolaget. Ett av dem ses här på bild; Christers från Göte-
borg.


Från Mariestad kom Pelles. I bandet fanns vid den här tiden två röster
som senare skulle låta tala om sig. Christer Sjögren och Göran Lindberg.
Den förste skulle med tiden bli medlem i Vikingarna, den andre i Tonix
och Matz Bladhs.


Berth Idoffs gjorde även de, sina inspelningar hos Einar Svenssons
Anette.


Berth Idoffs återigen på Anette.


Bob Stevens var också ett gäng som valde Anette.


Populära Leif Bloms gjorde denna inspelning året 1971.


Från Limmared kom det här bandet. Jan Öjlers. Deras "Natten har
tusen ögon" blev deras största succé. En "Lido-produktion" signerad
Einar Svensson.

-----------------------------------------------------------
Historien om Cool Candys fortsätter senare...




Kommentarer
Postat av: Björn Jakobsson

Ja, som vanligt mycket läsvärt och intressant. Det är en sann kulturgärning du gör när du skriver ned Cool Candys historia här. Anette var ett mycket intressant skivbolag och Bert Karlsson sneglade VÄLDIGT mycket mot Anette och Einar Svensson när han grundade sitt bolag - som ju också fick ett flicknamn "Mariann" och från början hade samma orangea färg på etiketten som "Anette" hade. Vid sidan av alla dansorkestrar du visar upp på bild här så gavs även skaraborgskomikern Runo Sundbergs monologskivor ut på Anette - och dessutom gavs två MYCKET sällsynta och efterfrågade proggskivor - "Sound Express" och "Blåkulla" ut på Anette, så det var inte BARA dansband på Anette.

2011-01-06 @ 22:38:00
URL: http://beji.webb.se
Postat av: Roger

Hej Björn! Alltid lika roligt att få höra dina kommentarer. Tror att jag nämnde vid nåt tillfälle att Runo Sundberg också låg på Einars skivbolag? Hur som helst så berättar Göte Johansson att Einar helt enkelt åkte till en föreställning som Runo Sundberg hade. Med sig hade Einar sin rullbandsspelare och bandade av det hela rakt upp och ner under kvällen. Resultatat blev en platta så småningom. Arne berättar också att starten för skivbolaget gick ganska så trögt från början, tills det började lossna på allvar.

/Roger.

2011-01-06 @ 23:44:33
Postat av: Björn Jakobsson

Ja du har säkert nämnt det - bara jag som är glömsk. En fråga bara, den undre Berth Idoffs-singeln - vilket nummer har den? Anledningen att jag frågar är att jag har skrivit ned alla Anette-utgåvor jag känner till (fritidsdiskograf som jag är) och den med "Sänd mig ett minne av vår kärlek" (om jag läser rätt) finns inte med i min lista och skall alltså in i någon av luckorna som finns i förteckningen. Tyvärr kunde jag själv inte se på fotot vilket nummer den har.

2011-01-07 @ 13:27:13
URL: http://beji.webb.se
Postat av: Björn Jakobsson

Glöm det - jag hittade just uppgiften själv.

"AS 111" var svaret.

2011-01-07 @ 13:29:51
URL: http://beji.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0