"Postorder-morfar"

Rubriken kräver sin förklaring. Min morfar brukade skicka efter diverse saker på postorder. Det kunde gälla exempelvis hattar, "byxfickstora"- symaskiner, trådrullar (Björnens) m.m I hans efterlämnade saker hittade jag rester av en adresslapp, från Aktiebolaget Älfsereds Syfabrik, datum okänt, men troligen från någon gång på 50-talet. Det intressanta med adresslappen, är att den berättar att mina morföräldrar vid den aktuella tiden bodde på Pitholm. Man hade då lämnat stugan i Blåsmark och hyrt in sig hos Delmer Dahlberg och hans hustru i deras hus. Delmer Dahlberg var för övrigt far till min spelkollega Erling Dahlberg i dansbandet OPUS. Erlings äldre bror, Kjell, var också han musiker, i popgruppen The Flames.


En adresslapp från 50-talet. Morfar hade ännu en gång skickat efter
trådrullar m.m Han var en duktig skomakare som nästan alltid bruk-
ade vara intresserad av de skor man hade på sig.
 - Får jag titta på skorna! brukade han säga när jag kom med mina ny-
inköpta dojor. Han kollade och begrundade.
 - Mm...rejäla sulor, i alla fall! Var de omdöme han brukade ge.
-------------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0