Anette Kullenberg: Zarah Leander...


I Aftonbladets söndagsbilaga, den 1 juni 1997, kåserade journalisten och krönikören Anette Kullenberg om Zarah Leander.


Jag har kommit att tänka ganska mycket på Tyskland den senaste tiden. Speciellt efter ett från min sida  misslyckat försök att återuppväcka Zarah Leander. Anledningen var att hon skulle fyllt 90 år, veckorna före påsk. Det var väl en av de största stjärnorn vi haft i Sverige, innan hon for till Tyskland och blev en av Goebbels favoriter. Så småningom kom hon hem, mitt under kriget faktiskt.

 

Hon blev utfrysen förstås, av alla. Tills Karl-Gerhard tog henne till nåder. Efter det ville inte tyskarna veta av henne. Ni kanske inte såg så mycket av Zarah den där veckan hon skulle fyllt år. Om hon levat. Desto mer liv var det i Tyskland där Zarah efter sin död blivit en stor idol. Igen. Mest tycks hon dra till sig homosexuella och transvestiter. Men även andra som tycker om att lyssan  på alla hennes tyska insjungningar. Ett CD-album har givits ut med 200 låtar med Zarah. Hon var från Karlstad och större delen av sitt bodde hon i Sverige. Men kanske betraktas hon som tysk, vad vet jag. Någon hyllning till henne eller ens ett omnämnande såg jag inte i svensk press.

 





Men i Tyskland tilltalar hon fortfarande alla slags människor, både de något mer aparta och de något mindre aparta. När jag sitter här med mina minst sagt otympliga tyska söndagstidningar slår det mig hur detta land lyckas förena historien och nutiden. Jag skulle tro att Tyskland är det land i Europa som ägnar mest tid och utrymme åt andra världskriget. En av mina tidningar har faktiskt en hel bild-upplaga (jo, det finns bilder på särskilda ställen) om Auschwitz. I en bildtext står det: "Tyskarna har lärt sig av sin historia. Här ser vi en grupp ungdomar från "Initiativ Auschwitz" på besök i Auschwitz-muséet."

 

På bilden ser man en grupp ungdomar samlade framför foton av lägerfångar. Det är ganska svårt att slå upp en tysk kvalitets-tidning utan att hitta några referenser till vad som hände under Hitler-tiden. Samtidigt låter man Zarah Leander-vännerna fira sin idol så gott de kan. Om hon var nazist? Nja, svaren är svävande. Främst var hon artist. Vi får väl se om tio år - när det blir 100 år sedan Zarah föddes. Vi får se då, ifall vi svenskar har lyckats skaffa oss samma avspända och faktiskt sökande attityd till vår historia som tyskarna uppvisar.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

AFTONBLADET-SÖNDAG ¤ Den 1 juni 1997.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0