Åskväder i Pitebygden 1973

I min farbrors efterlämnade saker, fanns några urklippsalbum. I ett av dessa fanns en notis från sommaren 1973. Det hela handlar om ett klassiskt åskoväder som natten mot den 24 juli 1973, drog fram med en hel del skador till följd. Sven, min pappas brorsa, hade liksom jag ett intresse att klippa ur artiklar ur tidningar, och på så sätt spara det åt eftervärlden. När han dog så fick jag äran av att ärva de klippböcker som han hade. Denna tidningsnotis kommer alltså från en av dessa. Längst upp på notisen, har Sven antecknat när det hela hände: "Natten 23-24 juli".


Sven var inte nån precis älskare av åskoväder (säg vem är det?).
Han sa att han kände sig aningen rädd varje gång som åskan
kom på besök. Så fort som det mullrade och blixtrade, satte sig
Sven och hustrun Elma i sin blå Opel Rekord, för att på så sätt
eliminera riskerna. Samma gjorde vi i vår familj, när jag var barn.
Vi brukade ibland sätta oss i farsans bubbla medan åskan och
blixtarna höll på som mest. Än i denna dag har jag en stor respekt
för åskan, däremot inte Elisabeth som inte alls finner det obehagligt
på något sätt.
----------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0