AUKTION!

Sven Jonsson var under många år innehavare av Auktionshallen på Kyrkbrogatan i Piteå. Senare i livet flyttade Sven sin Auktionshall till Öjebyn, som efter Svens bortgång blev Café Humlan som tyvärr brann ner för några år sedan. Svens huvudsakliga arbete var på den sedan länge nedlagda Boardfabriken i stan. På fritiden skötte han sin Auktionshall, och reste runt i bygden för att hämta upp diverse antika saker som han sedan sålde i sin affär. På Boardfabriken jobbade Sven och min pappa tillsammans. Sven hade även flygcertifikat, och vid ett tillfälle åkte jag och min far upp i det blå med Sven. Sven Jonsson hade talets gåva, så också i det lilla propellerplanet. När vi gjorde en tur över Hortlax, snackade Sven som mest, vilket gjorde min pappa lite nervös. Ja, Sven släppte blicken och greppet om den lilla flygplansratten. Det var då som min pappa sa: - Hörrdu Sven, ska du inte ta och hålla i den där ratten istället, vi kan ju störta!

Störtade gjorde vi inte. Vi kom ner på jorden igen välbehållna till min pappas stora glädje. Men pappa lovade dyrt och heligt att han aldrig mer skulle sätta sin fot i ett sådant "fladdrigt" flygplan igen. Sven är sedan länge borta, så även hans Auktionshall.


------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Onsdagen den 3 augusti 1966.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0