Dagboksanteckningar

Den 29 september 1989

Kjell Andersson ringde häromkvällen, och ville ha mig på en spelning i Boden ikväll 16-18. Men jag jobbade så det gick inte. Däremot den 25 november (ev.). Kjell-Bertils är då bokade på sporthallen i Öjebyn. Kjell skulle ringa runt för att höra om de andra gubbarna kunde vara med, Allan Lundström, Robert Öberg m.fl. Kul om det nu blir av. Det fanns ytterligare någon mer spelning i januari på Sparta i Älvsbyn.

Den 3 oktober 1989

Rolf Åhmans spelning i Logen Långträsk den 4 november, är flyttad till helgen därpå, den 11 november. Typiskt, då jobbar Elisabeth fre. lörd. sönd. Kjell Andersson ringde klockan halv elva, han sa att spelningen med Kjell-Bertils den 25 november blir som planerat. Allan, Robert, Kjell och jag är klara, Conny var lite tveksam. På keyboard blir det troligen Thomas Åström. Konsumhallen i Älvsbyn ville engagera Kjell, dragspelaren Roland Andersson och mig, den 27 oktober. Men där var jag lite tveksam.

 

Den 6 oktober 1989

Spelningen med Rolf Åhmans den 11 november i Långträsk har återigen blivit framflyttad till den 18 november. Jättebra, för att då är både jag och Elisabeth lediga. Ringde Kjell Andersson för att meddela att jag inte kan spela fredag den 27 oktober i Älvsbyn. Däremot den 25 november med Kjell-Bertils. Kjell ringde tillbaka för att fråga mig om jag kunde spela i studion tisdagkväll den 10 oktober hos Micke Sjöberg. Kjell ska spela in en låt som är tänkt för Norrbottenslistan. Rep. med Rolf Åhmans och Kjell-Bertils vad det lider.

Den 11 oktober 1989

Var till Roknäs igår i Hans Berglund o Micke Sjöbergs studio. Kjell ville ha mig med på en låt som hette "Sommarens sista fägring". Vi la på grunderna, och var färdig omkring klockan nio.

Den 14 oktober 1989

Fick ett telefonsamtal när jag kom hem. Det var Robert Öhman från Roknäs som ringde. Robert var trummis i John Harrys året efter jag slutade där. De ska ha en ny trummis i sitt band. Han undrade om jag var intresserad, sa att jag redan hade fullt upp, både med Rolf Åhmans, Kjell-Bertils samt några jobb i studion. Och jag vill fortsätta så ett tag till. Robert Öhmans band heter "Foxie". Dom ville ha (som han sa) en proffsig och rutinerad slagverkare. Det är därför jag ringer dig, sa han. Jag gav honom några andra namnförslag på trummisar som jag känner, men han verkade inte så värst begeistrad över det. Han frågade om han kunde ringa senare...

Den 23 oktober 1989

Spelar med Rolf Åhmans följande datum; 3 o 18 november och den 9 december. Den 25 november spelar jag med Kjell-Bertils.

Den 27 oktober 1989

Kjell Andersson ringde igårkväll. Han berättade att "Sommarens sista fägring" som vi gjorde i studin häromsistens, skulle testas för Norrbottenslistan idag. Hörde den i min buss på jobbet idag på eftermiddagen. Det lät väl inte alltför pjåkigt. En kille som studerar på musikhögskolan hade lagt på en flöjtstämma, det gjorde att låten "lyfte" en aning. Kjell skulle ringa ikväll för att ge mig besked om våran repetition. Den blir nog ev. framflyttad, Robert Öberg, vår gitarrist ville det. Nästkommande vecka blir det rep. med Rolf Åhmans inför den där firmafesten som går av stapeln på Storfors Folkets Hus den 3 november.

Den 30 oktober 1989

Repade igår hos Hasse Berglund i Roknäs. Det var jag på trummor, Allan Lundström på sax, Kjell på bas o sång och Robban Öberg på gitarr., samt Hasse som lirade keyboard.

Den 31 oktober 1989

Ska repa i Storfors Folkets Hus på torsdagkväll. Vi spelar där på fredag, då står all utrustning där, perfekt! Spelar med Rolf Åhmans den 3 november i Storfors, den 18 i Långträsk den 25 med Kjell-Bertils i Öjebyn, den 9 december med Rolf Åhmans i Bredsel med Roffes, den 27 januari 1990 på RFN i Vidsel, vi spelar även på en fest som televerket har, datum än så länge okänt.

Den 3 december 1989

Spelade i Arvidsjaur på GDV igår med Rolf Åhmans. Dragspelaren Ture Wiklund från Långträsk skötte sig toppen. De ansvariga vill engagera oss mer. Låten som vi spelade in i studion "Sommarens sista fägring" hamnade på Norrbottenslistans 1:a plats i fredags. Låtan fick hela 1.025 röster. Härligt! Kjell ringde mig i fredags, men då var jag på jobbet. Försökte nå honom i lördags men då var han inte anträffbar. Sov till kl. 12 i lördags, vaknade kl. 10 i morse. Kom hem halv 5 i morse. Fick 750 kr. i gage fredag, 610 kr. igår. Brutto: 1.300 kr. Känner mig trött efter helgens spelningar. Det var några år sedan jag brukade spela två kvällar på raken. Fick mycket med beröm för mitt trumspel av kollegorna. Sånt värmer verkligen.

Den 7 novembet 1989

"Sommarens sista fägring" låten vi gjorde i studion, spelades på radion idag. Jag och en arbetskollega satt just precis i bussen när den spelades.

Den 20 november 1989

I lördags åkte jag och sonen (Robert) till stan. Jag var in hos Melker Öhman på Tangenten (musikaffären på Lillbrogatan) för att handla ett par trumstockar. Där träffade jag Jan-Olof som jag spelade tillsammans med i både John Harrys och Rolf Åhmans. Stannade nära två timmar, vi drack kaffe och fikade bullar jag Janne Robert o Melker. Spelningen vi gjorde gick bra.

Den 26 november 1989

Spelade med Kjell-Bertils i Öjebyn igår. Idel prominenta personer på dansgolvet. Kommunalrådet Anders Sundström bl. a. valsade runt på golvet. Sossarna firade sitt 75-årsjubileum. "Sommarens sista fägring" spelades på riksradion i onsdags. Samt även en intervju med Kjell. Ligger fortfarande på 1:a plats på listan.

Den 16 december 1989

Spelade med Rolf Åhmans i sporthallen i Vidsel förra lördagen. Min gamle kapellmästare Rolf Å. kom och lyssnade på oss en stund. Träffade Robert Öberg på Shell igår. Allan Lundström hade ett önskemål om att få spela ännu mera. Ev. två spelningar på Sparta i Älvsbyn i januari. Kjell skulle ordna det. Han ringde förresten förra helgen och frågade om jag kunde hoppa in som vikarie  i dansbandet "Siluette" igår i Luleå. Jag sa nej!

Den 26 februari 1990

Spelade i Logen i Långträsk i helgen, med Rolf Åhmans. Spelade i studion förra veckan med Kjell Andersson, Lasse Öhman och Ola Frodell. Fick anbud av Lasse och Ola om att lira trummor i deras band "Parad". Dom ville att jag skulle börja. Måste tänka på saken, sa jag. Just nu har jag både Rolf Åhmans och Kjell-Bertils, vet inte om jag orkar spela med flera band samtidigt.

Den 3 juni 1990

Långt mellan dagboksanteckningarna. Solen skiner idag. Spelade i Vidsels sporthall i fredags på en privat fest. Den 8 mars var vi också bokade i Vidsel. Mina amerikanska släktingar väntas komma vid midsommar. Spännande!

---------------------------------------------------------------------------------------------

 


Kommentarer
Postat av: Roger

Nämnas kan att dessa spelningar med Rolf Åhmans & Kjell-Bertils var efter vår aktiva tid. Eftersom ränderna aldrig går ur en sann musiker, så dröjde det endast nåt år innan gubbarna återigen ville ut "på grönbete". Därav dessa spelningar på fester o. dyl.

/Roger.

2011-07-04 @ 12:01:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0