Festen har börjat!

Årets upplaga av P.D.O.L. har börjat. Startskottet gick redan i onsdags. Samma kväll gick jag en runda på stan, för att "kolla läget". Även barnbarnet Norah var där tillsammans med sin pappa och mamma. Norah åkte karusell, och vad jag kan förstå så trivdes hon som fisken i vattnet.

Piteå Dansar och Ler, vars ursprung kommer från det tidiga 60-talet. Då var namnet "Nattivalen" och Piteås starke man, Axel Bengtsson var den som fick idén till det som nu idag har förkortats till P.D.O.L. Det fanns en gång då jag fann nöje av att besöka festivalen, men inte nu idag. Bland de sista jag besökte var när Bo Kaspers besökte stan, ett band som jag gillar, för deras softa framtoning och underbara texter. Sedan är det ju ett extra plus att sångaren Bosse Sundström är en äkta genuin Pitebo. Black Ingvars, Ulf Lundell, Jerry Williams, Anders Lundin, Orup, Sven-Ingvars är också några namn som jag stått och avnjutit.


Årets upplaga av P.D.O.L. har tagit sin början. Kommersen är med
andra ord i full gång.


Sist jag åkte karusell var som liten grabb på Öholma. Låter jag tråkig?
Jamen, det bjuder jag på. Gillar inte när det svänger och slänger. Jag
blir illamående. Så bara jag ser denna hemska monster-farkost så
vänder det sig i magen. Nu ljuger jag! Jag åkte Berg o dalbanan på
Gröna Lund sommaren 1973 (utan att spy).


Först ut. Elisabeth och Roger Lindqvist från Hortlax anträdde dansen
- och leende naturligtvis - när den stora festen började på allvar i Piteå
i går kväll.
-----------------------------------------------------------------------------
NORRBOTTENS-KURIREN ¤ Lördagen den 27 juli 1991.


Sommaren 1991 besökte vi festivalen. Vi hamnade t.o.m. på Kurirens första sida och löpsedel. Vi har gästat festivalen några gånger efter det också. Jag vill minnas att den nya varianten av P.D.O.L. "omstartades" 1990.
/Roger.



Piteå stads kyrka finns också mitt i bland festivalbesökarna.


Sundsgatan i Piteå, strax före klockan 21 i onsdagskväll. Sommaren
1964 dansade människorna direkt på asfalten. Då hade man den stora
scenen ungefär på den här platsen. Yngve Forssélls orkester med vokal-
issan Anna-Lena Kanon underhöll publiken. På detta ställe uppträdde
Ulla Sallert 1965.
-------------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0