Pastor Sandström

Året var 1971. På våran vinda i mitt föräldrahem, stod Kenneth med sin gitarr, jag satt bakom de svarta Trixon-trummorna som jag lånat av kusinen Gösta. Låtarna som vi spelade var bl. a. hämtade ur Creedence Clearwater Revivals repertoar. Jag tror också att låten "Kom och sjung en enkel sång om frihet" spelades. Men det är länge sedan nu, och jag tror inte att vi spelat med varandra sedan dess. Musikaliteten finns kvar, den har också gått i arv till Kenneths barn, som också sjunger och spelar. Kenneths mamma, Gun, hade också en musikalisk gåva. Hon spelade gitarr och sjöng, och var körledare. Gun och jag är kusiner, fast Kenneth och jag är födda samma år. Urklippet som följer är hämtat ur PITEÅ-TIDNINGEN 1991 och handlar om pastor Kenneth Sandström.



Efter flera år som pastor i Älvsbyn har nu Kenneth Sandström, 33 år, sadlat om och blivit föreståndare för fritidsgården Stjärnan i Piteå. Än så länge är bostadsorten Älvsbyn, men så småningom ska flyttlasset gå tillbaka till födelsestaden. Med sig tar han frun Gunnel, 32, och barnen David 13, Markus 11, Therese 10 och Emelie 6 år.






För Kenneth Sandström är familjen enormt viktig, så viktig att han tar
med sig frun till en öde ö om han kommer i den situationen. Någon
ö-vistelse drömmer han dock inte om, utan helst av allt skulle han vilja
tillbringa tiden i en egen studio.


¤ Vad tänker du på, när du ser dig själv i spegeln på morgonen?
  
- "Det var en gång..." och, vart tog alla muskler vägen?

¤ Vad gör dig lycklig?
  
- Familjen, frun och de fyra barnen

¤ När var du arg senast?
   - I dag, när bilen inte startade. Annars blir jag inte så lätt arg, bara "nalta gnöggo". (Lite irriterad).

¤ Vilka är dina fritidsintressen?
   - Jag har inte odlat några på ett bra tag, men när det väl blir av ägnar jag mig med förkärlek åt musik, natur och fiske.

¤ Dina sämsta respektive bästa egenskaper?
   - Slarvig och obotligt optimistisk.

¤ Vilken historisk person beundrar du mest?
   - Jesus.

¤ Vilken maträtt attraherar dig?
   - Sillsallad och palt. Och ibland lagar jag själv, både palt och annat. Jag är en hyfsad kock men en usel diskare.

¤ Har du någon hemlig böjelse?
  
- Jag tjuvläser pojkarnas Fantomentidningar.

¤ Vad tycker du om idrott?
  
- Jag är positiv till själva utövandet. Däremot anser jag att pengarna förstört mycket av de sportsliga villkoren.

¤ Vad skulle du göra om du vann 2 miljoner?
  
- Oj! Då skulle jag ta familjen med mig utomlands några månader. För resten av pengarna skulle jag inreda en inspelningsstudio hemma.

¤ Hur ser din drömsemester ut?
  
- Så lång tid som möjligt i Västindien.

¤ Vad gör dig generad?
  
- Åssit. (Ingenting).

¤ Vad läser du helst om i tidningen?
  
- Jag läser allt, från sporten till debatt och ledare. Men jag läser den alltid bakifrån.

¤ Vilken typ av musik tilltalar dig?
  
- All slags musik, mest jazz, rock och lite pop. Favoriter? Tja, Chicago och George Benson.

¤ Vem skulle du vilja se som Sveriges statsminister?
  
- Alf Svensson. Han står för de värderingar som ligger i tiden och som berör moral, etik med mera. Det vore intressant att se hur han skulle klara av det.

¤ Vad brukar du drömma om på nätterna?
  
- Hä gröl bara. Det blir en blandning av dagens händelser och det som hände för tio år sedan. Men jag har svårt att komma ihåg mina drömmar.

¤ Var vill du helst tillbringa ditt liv?
  
- I Sverige. Men det spelar ingen roll var.

¤ Vilken är den sämsta film du sett?
  
- Kommer inte på någon speciell, men jag har sett en hel del filmer som inte hållit vad de lovade.



Kenneth Sandström tycker det borde satsas mer på ungdomarna i
Piteå. - Ungdomsvårdande arbete är den bästa investeringen för fram-
tiden, säger han med passning till beslutsfattarna i stadshuset.


¤ Senast lästa bok?
  
- Pappaliv av Bill Cosby.

¤ Vad gör dig trött?
  
- Människor som gnäller och letar fel.

¤ Vad skulle du säga i enrum till Anders Sundström?
  
- Först skulle jag ge honom beröm för ett bra jobb, även om det finns ett och annat som kan göras bättre. Sedan skulle jag försöka förmå honom att satsa mer på det ungdomsvårdande arbetet i Piteå. Detta om något är en investering för framtiden.

¤ Har du någon rolig historia på lager?
  
- Det är kristendomslektion och lärarinnan frågar en av pojkarna i klassen:
   - Vem rev Jerikos murar?
   - Inte jag.
På kvällen är det föräldramöte och lärarinnan berättar episoden för de närvarande föräldrarna. Då reser sig pojkens pappa:
   - Har pojken sagt att han inte gjort det så är det så.

Lärarinnan som också är politiskt aktiv återger episoden i byggnadsnämndens sammanträde:
   - Ja, eftersom varken pojken, hans far eller någon annan vill kännas vid detta, är det väl ingen annan råd än att kommunen får åta sig återuppbyggandet.

---------------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Lördagen den 2 mars 1991.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0