PITEÅ - sommarstaden


Piteå Dansar och Ler. Gatufesten som har sitt ursprung från 60-talets
början, fast då under namnet "Nattivalen".


Piteå stad - omgiven av vatten. På den här undanskymda platsen,
ute på udden vid Tingsholmen, brukade jag bada som barn. När som-
maren kom, tog jag på mig mina röda badbyxor och tillsammans med
familjen och goda vänner åkte vi ner med picknickkorgen fylld med
saft och mammas nybakade kanelbullar.


Rakt över Piteälven, från Tingsholmen, syns vattentornet i Munksund.
Min gamla arbetsplats Furunäsets sjukhus skymtar också fram.

Foto: Roger Lindqvist.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

¤¤ Mitt Piteå ¤¤


Min barndomsstad vid
Bottniska vikens stränder
lagd i naturskön
och vacker miljö
Staden som sett mig födas
men som även en gång
skall se mig dö

Jag har sett min stad
i aftonens skymning
men även i sommarens
solklara ljus
Vandrat barfota
genom Badhusparken
och lyssnat till
vindens lätta sus

Jag har trampat på
den stenlagda trottoaren
som finns vid gamla polisstation
ätit glass på
Rådhuskioskens trappa
när skrikande måsar
flugit över zon

Har sett min stad
förvandlas, genom åren
som hastigt flytt
och fastän jag sett andra delar
av världen
är det Piteå
som allra mest betytt

Jag har cyklat
mot Norra ringen
passerat både kyrkan
och Statt
och i sanden
vid Norrstrandsbadet
har jag sett när glada barn
lekt tafatt

I min stad finns också
gröna små oaser
som skänkt mig
både kraft och ro
Min stad omgiven
av glittrande vatten
här vill jag leva
och för alltid bo

Har ätit nygräddade våfflor
i Strömlidabacken
och tittat ut mot norra hamn
Sett hur staden
så sakteliga vaknat
ur nattens
vintermörka famn

Så en gång
det händer varje sommar
på min strandpromenad
förundrad jag ser
alla människor som rycks med
i uppsluppen stämning
när mitt Piteå
dansar så förnöjt och ler

När man sen gått på tur
runt i staden
i solens värme
och glada sken
har jag satt mig på
parkbänken hos
Daniel Solander
för att vila
mina trötta och ömma ben

Så avslutar jag min
hjärtliga hyllning
till min barndomsstad
i vått och torrt
Visst finns det andra städer
ut i vida världen
men Piteå
är av en alldeles
speciell och ädel sort.

----------------------------------------------------------
Text: Roger Lindqvist.
Publicerad i Piteå-Tidningen den 29 januari 2007.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0