Tuppen & jag

Tuppen är som bekant en herre som vaknar rätt så tidigt om morgnarna. När han väl har gnuggat sömnen ur sina "tupp-ögon" och kammat sin kam, så ställer han sig mitt i hönsgården och gol sitt "KUCKELIKUUU!". Ibland händer det att hönsflickorna ber honom vara lite tyst, för att de små kycklingarna ligger och sover. Men tuppen tittar bara lite nonchalant, sätter sedan sin näbb i vädret och fortsätter med sitt kuckelikuuuande...

Bästa läsare. Missförstå mig inte. Jag är varken morgonpigg eller tupp. Jag står inte i någon hönsgård tidigt i ottan och skriker...men i morse var jag likt tuppen uppe klockan halv fyra. Piteå-Tidningen damp ner i brevlådan, så jag styrde stegen och mitt rufsiga hår mot den gröna lådan för att hämta den trycksvärt-luktande lokaltidningen. Som jag kan förstå så läser tuppen inte tidningen - åtminstone inte vad jag hört - hans liv består i stället av barnalstrande och mycket kuckelikuuuande.

Samtidigt som jag mötte den nya dagen, torsdagen den 28 juli 2011, så greppade jag tag i en av kamerorna för att föreviga det hela. Förevigandet blev på detta vis:


Den tidiga julisolen skymtar fram genom buskar, skog och snår.
Klockan är nära halv fyra, och inne i sitt rum på övervåningen
ligger en trött liten tjej tillsammans med sina dockor. Den lilla ljus-
håriga tjejen, heter Norah Maria Lindqvist. Idag ska hon fylla 3 år!


På husväggen dansar solstrålarna i takt med fågelsången.


På grannens uthuslänga kastar solstrålarnas sken skuggiga figurer
på väggen.


På köksbron tar Pelle emot den nya dagen. OBS! Stövlarna t.v. är
INTE Pelles, de tillhör hans husse Roger. Pelle har ett par stövlar av
storlek 25. Fyra stycken, en för varje tass.


Så ligger den där, den trycksvärtsluktande Piteå-Tidningen - eller som
vi skämtsamt brukar säga: "Världsbladet".

------------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0