F:a OSKAR SUNDSTRÖM - Hortlax

Han hette Oskar Sundström och bodde i ett rött hus granne med ICA-Lundmans. I ett mindre hus på tomten hade han sin cykelaffär. Där kunde man också få sin cykel reparerad om man önskade. I högstadiet hade jag tillsammans med ytterligare några kamrater ett ämne som kallades "Fritt valt arbete". Jag hade valt foto och film, som intresserade mig väldigt mycket. Vår första lärare i ämnet vat fotografen Rune Höglund med fru Anna-Greta från Piteå. När Rune så småningom inte kunde fortsätta p.g.a. tidsbrist, så hoppade Oskar Sundström in som hans ersättare. Jag minns att vi i gruppen gjorde ett studiebesök på Piteå-Tidningen, på deras gamla adress på Prästgårdgatan. Då var Oskar även med. Vi fick en rundvandring i PT:s lokaler, där vi också fick träffa deras båda fotografer, Nils Ögren och Hans G. Pettersson. Varje skyltsöndag under min barndom, tog vi sparkstöttingen upp till Oskars lilla affär för att titta på julskyltningen. Oskar är sedan länge borta.


------------------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Lördagen den 17 augusti 1946.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0