Sommaren tar sig en paus

Från nästintill tropisk hetta under några dagar, så har den svenska sommaren hastigt förbytts till - ja, just det; svensk sommar. För det är ju så här som den kära svenska efterlängtade sommaren brukar te sig. Ena dagen varmt, för att nästa dag förbytas i regn- och "mörka-moln-dagar". Idag har vi upplevt den andra sidan av sommaren, kallt, regn i luften och minimala temperaturer. Det är nästan så att man saknar sina kära varma långkalsonger. På tal om långkalsonger. En gång för väldigt länge sedan, berättade en av mina släktingar att hennes man hade sina långkalsonger på sig fram till midsommar. När midsommarhögtiden var över, då åkte kalsongerna (de långa alltså) in i klädgarderoben, för att återigen plockas fram när höstkylan närmade sig. Är man frusen så är man punkt slut.

Min käre morfar hade även sin filosofi klar. Enligt honom så skulle man inte ta på sig alltför tunna kläder förrän varje tendens till is var borta på Piteälvens vatten. Om än man bodde en bra bit från vattnet ifråga, så skulle man ändå inte klä av sig för fort. Inte heller så länge det fanns någon uns av snö kvar i naturen. "Det drar", brukade han ofta säga. Och det där med att dra, det var i hans ögon något som kunde vara skadligt för hälsan.

Att få uppleva en äkta svensk sommar med allt vad det nu innebär, är en stor fantastisk och dyrbar gåva. Jag gillar att cykla. Jag tycker om alla dofterna som bjuds mig när jag åker iväg på min Crescent. Än så länge är naturens dofter gratis. Men man vet ju aldrig vad EU kan hitta på. Så därför är jag ute så fort det bara går för att vara en del av naturens underverk.
------------------------------------------
Roger.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0