Trumslagare i röd uniform

Flera gånger har jag berättat om mitt trummande i olika bandkonstellationer. Nu är det dags igen! Som 11-åring kom jag med i Piteå Kommunla Musikskola. Med åren så växte uppgifterna. Jag satt som trummis i den 60-man stora (starka) Blåsorkestern (nåja, det fanns ju många tjejer med också). Varje torsdag klockan 18.00 var det repetitioner på Christinasalen i Piteå. Jag var även trumslagare i Musikskolans storband "Piteå Havsband", vi repade också varje vecka, måndagskvällar klockan 18.00. Medan jag gick i skolan spelade jag trummor i Hortlax högstadiekör under ledning av Sten Westling. Då brukade jag också vara delaktig i de Lördagskonserter som gick av stapeln på Stadshuset i Piteå. Med kören fick jag åka ut på turné, våren 1971.

Pianisten och musikläraren Georges Goudin ville ha mig med i den Underhållningsorkester som också fanns under musikskolans tak. Men det hann jag tyvärr inte. Jag hade även en del trumlektioner inprickade ute på Framnäs en gång per vecka. När jag blev aktiv dansmusiker var jag fortfarande kvar i de båda banden i musikskolan. Det hände att jag spelade dansmusik fredagar o lördagar. Lördagarna var ibland vikt åt Blåsorkestern och Piteå Havsbands repektive "utflykter" både i och utanför Piteå Kommun. På dagen alltså konsert på olika platser, med jazzlåtar på spellistan och även en del marschmusik. På kvällen iväg med orkesterbussen för att lira dansmusik runt om i de nordligaste länen. Söndag var vilodag. Hittade några bilder i albumet som får symbolisera denna hektiska tid i mitt liv.


Trumslagare i röd uniform. Året är 1973 och jag var då medlem i
Blåsorkestern i Piteå Kommunala Musikskola. Jag var även trummis
i Piteå Havsband, som genom Rikskonserter reste runt på bl. a. olika
fritidsgårdar i Norr- och Västerbotten.


I hammocken hemma i Hortlax. 1973 åkte vi till Stockholm för att bl. a.
spela på Sollidens scen på Skansen.


Sommaren 1974 spelade jag med Rolf Åhmans. Men jag trummade
även åt Piteå Havsband och Blåsorkestern.


Ibland räckte tiden nästan inte till. Men här har jag i alla fall tagit
mig en kaffepaus med min syster Gerd.


Här som trumslagare i Piteå Havsband strax efter hemkomsten från
den Tysklandsturné som vi gjorde. Bilden hämtad ur TV-programmet
"Musikresan" som sändes i augusti 1974.
-----------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0