Bilutflykt sommaren 1966

Eftersom min mor hade sitt barndomshem i byn Blåsmark (ett namn som förresten omnämns i Lasse Erikssons låt "Stället"), så blev byn en välbesökt plats även för mig när jag var barn. Fortsätter man vidare mot grannbyn Svensbyn, så hittar man ytterligare ett litet smultronställe. Bredvid en fors med stora stenhällar kan man varma soliga sommardagar i ro och avskildhet sitta med en kopp kaffe för att bara finnas till. I min fortsatta resa genom 60-talet, har jag hittat några bilder som visar hur det en gång tog sig ut.


Här syns min syster Gerd förevigad vid den fors som finns belägen
mellan byarna Blåsmark och Svensbyn. Nedströms fanns en kvarn
som min mormorsfar, mjölnaren Jonas Jonsson en gång brukade.
Stugan som ses på bilden minns jag mycket väl från barndomen. Den
fungerade som en tvättstuga (tror jag) men är sedan länge borta.


Svågern Henning på samma plats. Här med fiskespöet i handen.
Under mina barndomssomrar brukade mammas släkt träffas just
här på de väldiga stenhällarna för att fika eller äta surströmming.


Här en bild från Svensbyn på samma plats där "Svensbylijda" nu
ligger. Gerd sitter på Hennings vita Opel Rekord, och året är som
tidigare nämnts 1966.


Samma plats, men sett ur en annan vinkel. Svensbyn sommaren 1966.
-----------------------------------------------------------------------
Foto: Henning Höglund / Gerd Lindqvist - 1966.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0