Julafton, tomtar, teskedsgumman och mycket nostalgi

Ännu två bilder från det svunna 60-talet. Det är julafton den 24 december 1967. Det här årets adventskalender heter Teskedsgumman. Jag är tio år, och skall för första gången ikläda mig rollen som jultomte, bara en sån sak. Våran TV står prydligt i vårt stora kök. Och på ena väggen hänger Adventskalendern, färdig att användas. Julaftonskvällen sändes den sista delen av TV:s adventskalender - av många ansett vara den populäraste julkalendern någonsin - med Birgitta Andersson, Carl-Gustaf Lindstedt, Inga Gill m. fl. På eftermiddan har jag naturligtvis sett på Kalle Anka som traditionen påbjuder. Min mor har ägnat hela dagen åt att laga den mat som våra gäster skall bjudas på under kvällen. Traditionen i vår familj var också att mamma bakade en så kallad Radiokaka. Ingen riktig jul utan Radiokaka! Några dagar dessförinnan hade min pappa åkt iväg i sin blå Volkswagen för att leta upp en lämplig gran, som skulle stå i ett hörn av köket.

Att sätta upp julgransbelysningen, ja, det var i det närmaste en hel vetenskap på den här tiden. Ett evigt trasslande, om det ville sig illa, förmaningar av min far att inte trampa på ljusen, för det skulle innebära, hade jag för mig, en stor katastrof. En jul så blev vår katt väldigt leksugen. När pappa efter mycket om och men, fått upp all belysning, och jag och mamma tillsammans hjälpts åt att sätta upp allt krims-krams, så klättrade katten upp på granen. Och ni kan väl gissa vad som sedan hände...? Jo, granuschlingen föll som en stor fura rakt ner på köksgolvet. Vad min far sa just i det tillfället...skall jag bespara er alla.


Så satt jag där i hörnet, för första gången klädd som jultomte. Det var
julafton 1967, och i köket kändes doften av julskinka och andra jul-
läckerheter. Bakom kameran stod syrrans kille, Henning, med sin Insta-
matic och plåtade.


1967-års julkalender hette "Teskedsgumman" med Birgitta Andersson
och Carl-Gustaf Lindstedt. "Götapetter!" sa gumman varje gång hon
krympte. "Götapetter!" så bra den var...


Kära TV, som skänkte en tioårig kille så mycket glädje. TV:n köptes
1962 i den järnhandel som ICA-Lundmans hade då. Till vänster på
väggen, hänger det som varje jul var ett måste; Adventskalendern.
I december 1967 sändes Teskedsgumman.
---------------------------------------------------------------------------
Bilden på adventskalendern kommer från: www.lotten.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0