Sverigeskeppen

De tre pansarskeppen HMS SVERIGE, HMS DROTTNING VICTORIA och HMS GUSTAF V kallades även för "Sverigeskeppen". HMS Sverige sjösattes 1915 och utrangerades 1953. HMS Drottning Victoria sjösattes 1917 och utrangerades 1957 samt HMS Gustaf V stod klar 1918 och togs ur bruk 1957. Om Drottning Victoria har jag berättat om i ett tidigare inlägg. I Piteå Tidningen publicerades en artikel i december 2006, skriven av journalisten Jan Lundquist, där jag berättar om min pappa, John, som låg vid flottan 1943-45 ombord på bl. a. Drottning Victoria. Idag hittade jag i min hustrus bokmärkssamling en bild på ett fartyg som mycket väl kan vara ett av  dessa pansarskepp.


En bild på ett av de tre pansarskepp som byggdes mellan åren 1915-
1918.
------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0