Dagboksanteckningar 1968...

Jag är en av dem, som faktiskt även gick i skolan på lördagar. På ett dagsboksblad, daterat den 8 juni 1968, skriver jag så här:

Lördagen den 8/6 1968

I dag har vi haft examen det var roligt att få slippa den där skolan.
Nästa år börjar jag femte. Jag får ha kantor Sundén i två år till.
Prästen Curt Karlsson predikade i kyrkan om skolan, och framtiden,
han predikade också om livet. Han sa att han vet hur det var när
det var svårt och glädje.

Curt Karlsson är vår nye komminister eller präst. Han verkar vara
mycket snäll. Min mamma har gått i skola tillsammans med prästens
hustru hon heter Signe Karlsson. Magister Ove Gad får vi inte ha
nästa år alltså i femman. Vi får istället ha Åke Fredriksson tror jag
att han heter. Men han sätter betyg på våra teckningar Ove Gad.
Magister Gad får vi igen i sexan.

Följande lärare har jag haft: teckningslärare Ove Gad, slöjdlärare
Gottfrid Marklund, engelska läraren Mårten Segerstedt, vi fick ha
en vikarie istället för Mårten Segerstedt för han slutade för terminen
och vikarien heter Barbro Eliasson, den lärare som lär oss om djur
är Erling Markström han är jättesnäll. Ove Gad är också snäll,
Mårten Segerstedt, Gottfrid Marklund är också snälla.

En dag fick vi ha Agne Mertner istället för vår buttra lärare Gunnar
Sundén. Ibland är han snäll ibland arg och tvär men oftast är han
arg. Jag fick en 3:a i teckning men magister Gad sade att jag hade
stora chanser att få en fyra eller femma i teckning.


Som vanligt så var dagboksbladet fyllt av allehanda teckningar. Det
var mest gubbar, men faktiskt så skymtade även en liten vovve fram
också.


Roger i juni 1968 - 10 år.


Kommentarer
Postat av: Mari C

Hej !
Roligt att läsa lite om prästen Kurt Carlsson, då min Pappa och han kände varandra under lång tid, från 60-talet.
Jag träffade Kurt och hans fru Signe i deras hem efter min Pappas död 2003.

Hälsningar,
Mari C

Svar: Signe och min mor var barndomskamrater, de bodde grannar i Blåsmark. Curt hade jag som konfirmationspräst i Hortlax, sommaren 1971. Roger.
Roger Lindqvist

2013-04-28 @ 10:22:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0