"Kunskapspiller"

Jag är en vetgirig person. Jag vill veta. Jag vill hinna skaffa mig så mycket kunskap som det bara går under min vandring på denna jord. Jag vill veta ALLT innan jag dör. I går påbörjade jag ett praktverk om den nederländske målaren Rembrandt Harmenzoon Rijn (1606-1669). I samma bokhög ligger Tage Erlanders memoarer. För ett tag sedan ville jag veta MYCKET om Carl Milles. Jag har en kunskapstörst som är svårsläckt. Till detta finns också ett brinnande intresse för arkeologi. Jag fastnade framför TV:n en kväll när ett program om en utgrävning av en grav visades. Hustrun fann däremot inget större intresse för detta.

Men tänk om det vore så, att vi genom ett enda piller kunde skaffa oss all denna intressanta kunskap. Tänk er, ett piller som rymmer 20 band av Nationalencyklopedin. Att tagas morgon och kväll. Men det kanske skulle kännas tråkigt, att istället för böcker ta ett piller? I kväll fortsätter min resa i Rembrandts fotspår...


Rembrandt Harmenzoon Rijn (1606-1669). Historien om den
världsberömde nederländske målaren är just nu min kvällslektyr.
-----------------------------------------------------------------------
Bild: www.wikipedia.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0