Världens mest berömda Anka

Karl Magnus Anka f. 9 juni 1934. I vardagligt tal KALLE ANKA Walt Disneys kanske populäraste figur. Kalle syntes första gången 1934 i kortfilmen "The Wise Little Hen", sv. "Den kloka hönan". Sedan dess har ankan med den kort-korta stubinen gjort sitt segertåg över världen. Givetvis har resan gjorts tillsammans med alla hans vänner bosatta i staden Ankeborg.

En av Disneys tecknare hette Carl Barks (1901-2000) han tecknade serierna mellan åren 1948-66. Carl Barks är även mannen bakom många av Kalles allra närmaste bekanta: Joakim von Anka, Oppfinnar-Jocke, Alexander Lukas. Carl Barks tillförde också Ankeborg vissa kriminella element: Magica de Hex och Björnligan. Barks är också mannen bakom staden Ankeborg.

Den 9 juni 1937 mötte Kalle sitt livs stora kärlek, Kajsa Anka. De tu möttes i filmen "Kalle Anka reser västerut", där Kalle var den stora stjärnan. Sedan dess har de båda varit i det närmaste oskiljaktiga. Tyvärr så har förhållandet förblivit barnlöst, men vad gör väl det när Kalles tre brorsöner Knatte, Fnatte & Tjatte finns allerstädes närvarande.

För mig betydde Kalle väldigt mycket i min barndom. Han blev som en kär familjemedlem. Familjen John Lindqvist  i Hortlax, bestod under större delen av 1960-talet (och en bra bit in på 70-talet) av följande personer: John Elof, Maj-Gerd Karolina, Gerd Yvonne, John Roger samt Karl Magnus Anka. Hela Ankeborg bodde inrymt i vårt röda hus i Övremarken. Det var ganska många ibland vid matbordet. Men mest sniken av dem alla var utan tvekan gubben med cylinderhatt, Joakim von Anka. ALDRIG - och då menar jag ALDRIG, betalade han en enda peng för all den mat som min mor tillagade.

Tur att de andra var betydligt mer givmilda. Ja, jag fick t. ex. Oppfinnar-Jockes hatt - den som han brukade bära när han ville ha nån uppfinnar-idé. Pluto lekte på våran tomt med mig många gånger. När Musse Pigg (Plutos husse) inte orkade ut för att rasta honom, efter Musses alla dektektiv jobb, då ringde han mig. Jag brukade gå ut med Pluto efter Hortlaxvägen, ibland tittade människor, ibland frågade de mig "Varför är den där hunden så gul till färgen) jag svarade allt som oftast: "Fråga Walt Disney!"

I min tidiga barndom var den där Walt för mig en riktig sagofarbror. Varje julafton, från 1962, då vi köpte TV, fram till...julen 2010...? Har jag suttit och låtit mig förföras av Disneys underbara sagovärld. Sagofarbrorn avled 1966, men hann under sin livstid ge världen en av de största gåvor som finns: En resa in i fantasins underbara värld! En resa som ständigt pågår...åtminstone för mig. Vare sig jag var Roger, 8 år eller farfar Roger, 53, så finns hela den underbara sagovärlden kvar inne i mitt sinne.

När jag fyller 60, ska jag faktiskt ta mod till mig att resa till Ankeborg för att där träffa alla mina gamla bekanta från förr. Och vet ni vad? Jo, jag skall knacka på Musse Piggs dörr, för att höra om jag återigen kan ta ut Pluto på en promenad runt Ankeborgs gator och torg.


KALLE ANKA världens mest berömda fjäderfä av alla kategorier.
Men visste ni att en av de svenska rösterna som "gör" Kalles stämma,
heter Andreas Nilsson, skådespelare och revyartist. Andreas har gästat
Hortlax för många år sedan. Hans släktingar bodde här i byn, Gösta o
Anita Degerman.


Carl Barks (1901-2000) gav liv åt bl. a.
Oppfinnar-Jocke, Joakim von Anka, Alexander
Lukas, Björnligan o Magica de Hex m.m.
Barks teckande Kalle & Co 1948-1966.
------------------------------------------------------
Carl Barks-bild: www.wikipedia.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0