"Bara en kypare" - Nils Poppes sista Fabian Bom-film




När den man älskar plötsligt står i kupédörren är det inte så lätt att
veta vad man ska ta sig till. Marianne Bengtsson tar fram puderdosan.

Det ligger utan tvekan någonting av Fabian Bom över Nils Poppes väsen. Det är kanske detta att han spelar sig själv i stor utsträckning, som gör att just gestalten Fabian Bom blivit så populär. Poppes otroligt fint stämda humor gör att han både griper och roar oss. Han är ingen pajas utan bara en djupt tänkande människa som ger oss av sig själv.

"Bara en kypare" blir Nils Poppes sista Fabian Bom-film. Det har han lovat sig själv. Nu gör han denna inspelning därför att hans publik begär ännu en Fabian Bom-historia. Ute i filmstaden Råsunda håller man som bäst på med filmen under Alf Kjellins regi, detta är hans andra lustspel. Vart man vänder sig i den stora inspelningshallen ser man byggnadsverk i vardande för filmen och just nu håller man på med tågscenerna - en kupé med glada skolbarn och en annan med två damer i. Det blir mycket med tåg i den här filmen som i korthet handlar om:

Servitören Fabian Bom som serverar på järnvägsrestaurangen i Österköping men också då och då i en restaurangvagn.
    - Detta är något av en Jekyll-Hyde-historia, avslöjar Nils Poppe. Jag rubriceras som en kluven person och är kypare med andra ambitioner. Jag vill bli artist och har en utrangerad järnvägsvagn vid ett sidospår dit jag då och då smyger mig undan. Marianne Bengtsson - kallskänka med motellambitioner - är kär i mig, men jag är förtjust i en skådespelerska - Git Gay - som kommer från USA, fyllig, välbehängd med guld och juveler och med en otvetydig skånsk-amerikansk brytning. Ja, var och en får ju gissa själv...

Karl-Arne Holmsten som svartsjuk hovmästare ställer också till med en del trassel.
    - Per Schytt och jag har skrivit manuset, den danske komponisten Hans Schreiber har gjort de fem låtarna och jag hoppas att "minst sex av dem kommer att bli världsörhängen". Filmen blir i färg och vidfilm, och hur den slutar skall vi givetvis inte avslöja.

------------------------------------------------------
NORRA-VÄSTERBOTTEN ¤ Den 11 december 1958.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0