Folke startar egen orkester...




Konstnären och nöjespappan Folke Sjöberg spelar upp en vals. En
låt som man får anta inte låter så vackert i svenska musikförbundets
öron...

    - Skriver jag på blir det min dödsdom.
Det säger Folke Sjöberg, konstnär och logdansägare från Långnäs. Sedan en månad tillbaka är han utsatt för blockad från Svenska musikerförbundet. Inga organiserade orkestrar får spela på hans loge i Käcktjärn till sommaren.

Detta struntar dock Folke Sjöberg högaktningsfullt i. Nu har han i stället plockat fram det egna dragspelet. När Piteå-Tidningen besöker logdansägaren, kommer han uthoppande i galleriet, med "magorgeln" i högsta hugg.
    - Jag tränar för sommaren, säger han, och spelar upp en vals. En låt som definitivt inte går hem hos Svenska musikerförbundet.

Trakasserier
    - Det var förra sommaren de började trakassera mig, berättar Folke.
Trakassera?
    - Ja, jag kan inte uppfatta det på annat sätt. De vet min inställning sedan förut. Jag skriver inte på något avtal. Det skulle bli min dödsdom.
Varför vill du inte teckna avtal med musikernas fack?
   
Hot mot amatörer
   
- Det är helt emot mina principer att göra det, förklarar nöjesidkaren Sjöberg.
    - Svenska musikerförbundet är ett hot mot de amatörer som kommer fram.
Folke Sjöberg anser att genom att dansbanden organiserar sig, trissas gagerna upp. Medlemmarna i Svenska musikerförbundet får betala dyra avgifter. Små dansarrangörer har inte råd att betala de höga gager som medlemmarna i musikerförbundet tar ut. Och de får, menar Folke Sjöberg, inte heller välja vilken orkester de vill ha en danskväll. Men mest handlar det om ekonomi.

Inga skattepengar
Det är dans på Käcktjärn tre kvällar per vecka under sommaren. Omkring sjutusen kronor plockar Folke Sjöberg in varje tillfälle. Med de pengarna skall han betala gage, annonser, ordningsvakter med mera.
    - Det säger sig självt att jag inte har råd att ta musiker som är anslutna, säger Folke, och vägrar att skriva avtal med förbundet.
    - Jag har inga skattepengar att subventionera några eventuelle förluster, säger han, med adress riktad till andra dansarrangörer i kommunen, som kan hyra dansorkestrar, och där skattebetalarna får stå för fiolerna, där publiken sviker.

Motarbetar medlemmar
Musikernas fack har svarat på Folkes envishet med att försätta honom i blockad. De har annonserat i tidningar, enligt Folke Sjöberg, svartlistat logen Käcktjärn. De anslutna dansband, som spelar hos honom riskerar att bli uteslutna.
    - Och det är många som vill bli det, säger Folke Sjöberg. Det jäser hos dansbanden. De är missnöjda med förbundets agerande.

Enligt ägaren till Käcktjärn motarbetar musikernas fack sina egna medlemmar. Orkestrarna blir arbetslösa. De kanske vill spela på Käcktjärn - men får inte.

Eget band
För att försäkra sig om en danssäsong även till sommaren, har nu konstnären Sjöberg hängt på sig dragspelet och övar för fullt på en repertoar. Han raggar också fler orkestermedlemmar. En uppgift han säger är så gott som klar. Det blir enligt Folke Sjöberg gott om chanser att ta sig en svängom ute i Böle även till sommaren. Dock utan ackompanjemang av organiserade musiker.
    - Synd, tycker Folke. Det är bra med omväxling för publiken. Och det är också synd att Svenska musikerförbundet på det här sättet stoppar de amatörer som tidigare fått en chans hos mig.

------------------------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Fredagen den 12 februari 1982.


FAKTA-----------------------------------------------------------------------------

Det hela löste sig till sist. Folke Sjöberg skrev på ett avtal, efter påtryckningar
av Svenska musikerförbundets avdelning i Luleå. Jag minns den här händelsen.
Sommaren 1982 spelade jag med Kjell-Bertils vid ett flertal tillfällen ute på den
populära logen Käcktjärn.

På tal om facket och att organisera sig. Dragspelaren Lars-Eric Boström, bättre
känd för oss häruppe i Norrbotten som "Lars-Eric Thörbjörn" hade eget band i
många år. Lars-Eric hade ett förflutet som professionell musiker i Stockholm.
Vid hemkomsten bildade han trion; "Lars-Eric Thorbjörns". Han var också Harry
Brandelius och Jokkmokks Jokkes ackompanjatör, under deras turnéer här-
uppe. Lars-Eric ringde mej under den tiden jag var trumslagare i OPUS. Han
och jag hade ett långt samtal per telefon. Han ville bestämt att jag skulle börja
arbeta fackligt inom Svenska musikerförbundet. Jag för min del ansåg mej inte
ha tid och möjlighet. Därför så tackade jag nej. Men visst är det bra om någon
tillvaratar ens rättigheter. Men som sagt det fanns inte tid härhemma. Tre barn
med allt vad det innebar, spelningar på helger, heltidsjobb under veckorna.
Lars-Eric Boström avled i december 2003, 68 år gammal.

Roger--------------------------------------------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0