Lasse Brandeby död

Första gången jag såg honom - som "Kurt Olsson" - visste jag nästan inte vad jag skulle tro. Han var nåt som jag aldrig riktigt sett tidigare. Hans frisyr, hans sätt att tala, röra på sig, klädsel ja, allt gjorde mig väldigt nyfiken.  Därefter satt jag nära på varje gång han visade sig i televisionsapparaten. Programmet "Fådda blommor" blev ett naturligt samtalsämne på mitt jobb. Och jag tror att jobbarkompisarna även undrade vad "det" var som vi egentligen såg. "Det" var naturligtvis Lasse Brandeby, alias Kurt Olsson. Sen så dök han upp med jämna mellanrum, år efter år. Han gjorde adventskalender, han sjöng gamla Siw Malmkvist-hits, han berättade med inlevelse om sin "ko-skräck", han dansade i 4:ans "Let´s Dance", han var m.a.o. allt - på samma gång!

Nu är Lasse Brandeby borta. Han avled inatt på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg 66 år gammal.


Lasse Brandeby har avlidit. 66 år gammal.


"Vad i allsin dar!", tänkte nog många med mig, när Kurt Olsson och
hjäpredan Arne dök upp i TV:n. Kurt Olssons speciella älskling, ni vet
Gudrun med triangeln, var ju också en av medlemmarna i Kurts egen
Damorkester. Han sjöng gamla hits av Siw Malmkvist, och de två kom
sedan att uppträda tillsammans i showen.


Han ritade, han berättade, han förklarade, och ju mer förklaringar,
desto mer förvirrade blev TV-publiken.

--------------------------------------------------------------------------------
Bilder: www.aftonbladet.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0