OLA HÅKANSSON



Han är en av pionjärerna i svenskt pop-liv. Började sjunga under rock-epoken, blev riksbekant när Beatles-hysterin härjade. Och det stora genombrottet kom i en eurovisions-tävling. Nu är han etablerad svensktopps-sångare med ambition att föryngra Svensktoppen.
Ola Håkansson heter han.


¤ OLA HÅKANSSON.

Eurovisions-tävlingen ja. Året var 1969. Ola hade övergett den engelska popsången, spräckt upp sin grupp Janglers och beslutat satsa på Svensktoppen istället. Och han skulle få en drömstart. TV erbjöd honom att bli en av finalisterna i eurovisions-uttagningen från Cirkus i Stockholm. Men Ola minns drömstarten som en mardröm av jättelika mått. Vi låter Ola själv sköta snacket.
    - Jag hade inte sjungit offentligt på tre månader. Nu skulle jag plötsligt stå på en scen utan Janglers. Det kändes fruktansvärt tomt. Dessutom skulle jag sjunga på svenska. Det är alltid värre än engelska. Alla märker när man dabbar sig i en svensk text.

    - På repetitionerna var det inga problem. Jag var kolugn. Tyckte det skulle bli ball att få sjunga direkt i TV. En jättechans för mej. Men nerverna svek mej totalt. När jag kom in på scen och dirigenten, Lasse Samuelsson, slog in tempot fick jag en black-out! Jag glömde texten. Visste inte hur den började eller nånting. Jag kunde inte ens refrängen just då! Men det gick ju inte att förbli tyst så jag sjöng nånting, vad det nu var - "du är här och jag är där" tror jag att det var. Det var fruktansvärt. Så småningom kom jag i alla fall på låtens titel - "Du skänker mening åt mitt liv" alltså.

Nervpressen gjorde att Ola fck svårt att andas. Han sjöng falskt och gjorde ett enormt dåligt intryck på juryn. Han fick också sedermera inta sista plats i tävlingen. Men efter tävlingen började hans inspelning av låten sälja allt mer och mer. Och den blev efter en kort tid en storsäljare. 40.000 exemplar. Inte dåligt med tanke på hur det lät i TV.
    - Det är inte enda gången i mitt artistliv som jag varit så fruktansvärt nervis, säger Ola. Jag har varit det en gång förut under Ola & Janglers-tiden. Vi var på Olympia i Paris. Det var direktsändning i radio och andra kanoner i showen var Dusty Springfield och Chrispian Peters.
    - Strax före showens början gläntade jag på ridån och tittade ut på publiken. Jag fick en chock! Där satt bara äldre människor i smoking och annan galaklädsel. Och en annan som skulle in och sjunga en Rolling Stones-låt!

Ola satsar nu på att föryngra Svensktoppen. Det behövs nya idoler och poppigare tongångar på listan, menar han. Och han går själv i spetsen för ett föryngrat Svensktoppen. Han har under flera månader jobbar i Diekes inspelningsstudio utanför Stockholm med en LP-skiva med enbart helsvenskt material av grabbarna Björn Olsén och Klas Birgersson. Varje vecka flänger han på inrikesflyget mellan Hälsingborg och Stockholm. Han hyr en restaurang i Hälsingborg som i hans regi kallas Balders Hage. Där är det full fart på dansmusiken fredag-lördag.
    - En kul grej och en skön kontrast till sjungandet, säger Ola som snart hoppas vara på Svensktoppen med lite fräsigare popigare grejor.


Ola Håkansson i Starlets porträttserie.

-------------------------------------------------------------------------------
STARLET ¤ Mars 1972.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0