Trummor!

I bokhyllan ligger en samling broschyrer om trummor. Den äldsta härrör från 1975, och var frukten av ett av många besök på Ramus i Piteå. När man gick i "trumbytartankar" så sprang man runt på de musikaffärer som fanns i stan, och inte bara där. I vår stad fanns som ensam herre på täppan, länge och väl, musikaffären Ramus, på Sundsgatan mitt i stan. 1972/73 etablerades Tangenten på Lillbrogatan, med Melcer Öhman som innehavare. I skarven mellan 1979/80 uppenbarade sig en ny butik på Storgatan, Nybergs musik. Idag finns Ramus fortfarande kvar, samt även en affär på Nygatan som har Ove Wikström som ägare. De andra två, Tangenten och Nybergs, är borta sedan bra många år.


De genomskinliga Ludwig-trummorna köpte jag hos Melcer Öhman
i hans butik "Tangenten" på Lillbrogatan i Piteå. Året var 1973.
OBS! Bilden är hämtad ur en trumkatalog från 1975.


Ytterligare ett Ludwigset. Ett klassiskt sådant. Ludwig var det ledande
märket. Med andra ord: trummor man kunde lita på, och som inte
bjöd på några obehagliga överraskningar.


Från året 1972 kommer detta Premierset. Har aldrig ägt något sånt.
Men på nostalgidansen på FH i Piteå stod ett sådant trumset till oss
tre trummisar, när vi spelade upp till dans. Jan Nyberg trummade i
Anders-Jans, Anders Öberg i Lennes med Bitte, och jag i Kjell-Bertils.


Bland de sista spelningar jag gjorde med Kjell-Bertils så använde
jag ett par Sonor-trummor. Det var min efterträdare Ingemar Daniels-
sons trummor.


I Rolf Åhmans och Kjell-Bertils hade jag ett trumset som hetta Tama.
Dock inte de som syns på bilden.


När OPUS bildades 1991, köpte jag mitt livs första digital trummor.
Jag spelade på dem i sex år, men älskade dem aldrig.


Inför "Dansbandskrampen" på FH i Piteå, så hade Leif Strandberg i
Lillpite vänligheten att låna mig sina trummor. Vad dom hette? Har
jag glömt! Fy, Roger...


Några timmar före dansens början, laddade jag upp med lite övningar
på min Slingerland-virvel från 1980.


Bakom mina Tama-trummor på Forum i Älvsbyn 1980.


På de här Premier-trummorna trummade jag den där kvällen i mars
2010. Bilden togs av kollegan och basisten Tommy Sällström. Tommy
var medlem i Anders-Jans.


Bland färgsprakande scenkläder och trummor. En idé som följt mig
länge, är att anordna en dansbands-utställning på Piteå museum.
Och att där få tillfälle att visa hur det faktiskt kunde se ut mitt i den
stora dansbandshysterin under 70-talet. Med affischer, dekaler, spel-
planer, instrument, orkesterkort, samt de mest kända låtarna strömm-
ande ut ur högtalarna. Givetvis skulle det göras i samarbete med andra
dansmusiker, som också fick tillfälle att ställa ut sina respektive saker.


Hemmavid i somras vid mina Ludwig-trummor årsmodell -72.

---------------------------------------------------------------------------------




Kommentarer
Postat av: Jennie och Norah

Kanske vi kan skicka in till "Lika-som-bär"? :)

2011-11-17 @ 09:34:46
URL: http://jennieohlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0