Folkets Hus i Korsträsk

Igår var vi och hälsade på i Muskus. På vägen mellan Älvsbyn och Vistträsk ligger byn Korsträsk. Och när vi så hade vägarna förbi så passade jag på att återigen göra en "upptäckt". Den här gången var det Folkan i Korsträsk som fick den stora äran. Jag har spelat några gånger i mitt liv på Folkan. Bl. a. med Rolf Åhmans i början av 80-talet. Det var också här som vi dagen före midsommarafton 1974, ägnade hela natten att repa med vår i all hast inhoppade organist Gunnar. Kapellmästaren Rolf låg på garnisionssjukhuset i Boden, med brutet ben. Och kunde p.g.a. av sin skada naturligtvis inte spela under midsommarhelgen. Det var då som Hasse våran gitarrist och sångare kom att tänka på sin gamle skolkamrat. Gunnar blev tillfrågad, och han svarade Jomenvisst! Gunnar blev kvar i orkestern efter Rolfs tillfrisknande, fram till bandets upplösning 1982.

Sommaren 1996, när filmen Jägarna spelades in i Älvsbyområdet, gjordes ett antal scener i Folkans innandöme. Skådespelaren Ove Tjernerg medverkade tillsammans med en massa statister under en hel dags tagningar. Idag står Folkan alldeles öde. Och jag vet inte om man överhuvudtaget alls har några aktiviteter där längre. Tilläggas kan också att jag även spelat upp till dans med dansbandet Opus i början av 1990-talet. Som ni hör så finns det gott om minnen förknippade kring detta ställe.


Senast jag var här var med dansbandet OPUS från Piteå. Jag spelade
med Rolf Åhmans på samma ställe 1981. Och som jag kommer ihåg
så har jag även suttit bakom trummorna med Kjell-Bertils här vid nåt
tillfälle. OCH...troligen även John Harrys.


Folkets Hus i Korsträsk. Igår lördag den 8 oktober 2011.


Rester efter en glad afton?


1981 var vi här. Närmare bestämt nästan på dagen för 30 år sedan.


I samma veva hade vi precis släppt våran nya singel.




ROLF ÅHMANS orkester - Älvsbyn.

¤ ROGER LINDQVIST ¤

¤ HASSE ERIKSSON ¤

¤ SVEN-ÅKE ANDERSSON ¤

¤ SUNE ANDERSSON ¤

¤ GUNNAR SANDBLADH ¤

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0