Henning Sjöström gör filmdebut




Ulla Jacobsson och Henning Sjöström spelar mot varandra i filmen
"Bamse" som får premiär någon gång vid årsskiftet.


¤ Henning Sjöström spelar sig själv i filmen "Bamse", som får premiär någon gång vid årsskiftet. Han donerar också sitt gage, som är mycket väl tilltaget, till en fond för neurosedynbarnen. Minst tiotusen kronor sägs det.
    - Har jag satsat hela min existens på att fullfölja mitt arbete för dessa barn är det helt logiskt att jag gör den här insatsen också, säger han.
    - Förhandlingarna kommer att ta lång tid. Under tiden behöver de handikappade barnen all hjälp de kan få. Från alla håll. Jag hoppas på att fler ska följa efter med bidrag. Det behövs.

Henning Sjöström, mager och långhårig efter sin omskrivna klostervistelse, har laddat upp för ett dygnet-om-program.
    - Är du inte orolig för att folk ska tycka att det här med film måste inkräkta på ditt arbete med neurosedynprocessen?
    - Nej, själv vet jag att jag arbetar lika mycket som två advokater normalt gör. Om sedan folk vill tycka, får de göra det. Jag har lärt mig att sätta mig över sånt. Mitt kontor är öppet största delen av dygnet. Mina klienter kan träffa mig nästan när som helst.

Arne Mattsson som gör Bamse kan lugnt investera de stora gage Henning Sjöström, Ulla Jacobsson och Folke Sundquist får. Filmen, som kan betecknas som nyromantisk, är redan såld på den europeiska, amerikanska och sydamerikanska marknaden. Konstellationen Ulla Jacobsson och Folke Sundquist - de som dansade och badade en sommar - är ett säkert trumfkort i det sammanhanget. I den här filmen blir det emellertid inget nakenbad. Den handlar om en kvinna som tror att hon är lyckligt gift. När hennes man omkommer i en bilolycka avslöjas det att en älskarinna finns med i bilden. Som övertas av sonen i huset.

Ulla Jacobsson spelar modern med en 18-årig son. Det är förstagången hon spelar mor i den åldersklassen. Men hon medverkar i ett triangeldrama där också två generationer är inblandade i den franska filmen "Adolphe" där handlingen utspelas i två tidsåldrar. Vår mest omskrivna playboy och vår mest kontinentala skådespelerska möttes häromdagen för första gången. Ulla Jacobsson som änkan i svart och Henning Sjöström som advokaten som ska reda ut den omkomne makens affärer.

-----------------------------------------------------------------------
NORRA-VÄSTERBOTTEN ¤ Den 12 september 1968.


---FAKTARUTAN-----------------------------------------------------

Ulla Jacobsson (1929-1982) och Folke Sundquist (1925-2009)
medverkade 1951 i filmen "Hon dansade en sommar", en film
som blev nära på en världssensation. I en av filmens scener
badar paret Jacobsson & Sundquist nakna. Ulla Jacobsson var
en av de första svenska skådespelare som visade sin bröst på
vita duken. I samma veva myntades det välkända: "Den sven-
ska synden".

Jacobsson gjorde en roll i den internationella "Hjältarna från Tele-
marken" 1965 med Kirk Douglas och Richard Harris. Ulla Jacobs-
son var vid sitt frånfälle bosatt i Wien, Österrike.

Folke Sundquist medverkade i Ingmar Bergmans "Smultronstället"
1957. Sundquist föddes i Falun, och var vid sin död vid 83 årsålder
bosatt i Malmö.

Henning Sjöström, välkänd advokat, född 1922 i Burträsk. Avled den
16 oktober detta år.

---Roger Lindqvist------------------------------------------------------

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0