I mormors fotspår

Visserligen såg min mormor dagens ljus i Nyfors, Älvsbyn den 20 maj 1895. Men det var i Bodsjön, Svensbyn som hon växte upp. När jag som barn gjorde besök med mina föräldrar runt omkring Svensbyn och Bodsjön, lärde jag mig den exakta platsen där Jonas och Augusta Jonsson bodde med sin familj. I vuxen ålder brukade jag också åka förbi, fastän det var långt mellan gångerna. Igår gjorde vi återigen ett besök runt det vackra Bodsjön, men nu blev jag litegrann osäker. Den röda lilla stugan går inte längre att känna igen, men jag tror i alla fall att jag hittade rätt. Stugan har under åren genomgått en rad restaureringar, och man kan väl säga att jag inte gjort några uppdateringar gällande detta. Men som sagt, med 95 procentig säkerhet kan jag säga att detta är den plats där mormor Beda och hennes syskon sprang omkring i sina småbarnsskor, på den lilla plätt på vår jord som heter Bodsjön. Och där mjölnaren Jonas och hans hustru Augusta f. Nordling bodde. Är det någon som vet bättre så säg till.


Det Jonssonska hemmet i Bodsjön. Fr. v. Gideon, Karl, Jonas, Augusta
och Beda. På samma plats står nu idag detta...


...röda hus. En plats där familjen Jonas Jonsson en gång bodde.
(Och Gud hjälpe mej om jag har fel)


Två av Jonas och Augustas barn; fr. v. Märta (1897-1968) och Beda
(1895-1964). Beda Karolina Jonsson g. Lundgren var min snälla och
försynta mormor. Hon var spädheten personifierad. Åtminstone i mina
barnaögon sett. Ville inte göra en fluga förnär, ja, du min mormor...
vad mycket slit och tungt arbete du gjorde under dina 69 år på jorden.
Sonen Tage föddes utvecklingsstörd. När han var 12-13 beslutades att
han skulle flytta till Råneå på Tallheden (tror jag det hette). Jag har
hört berättas att natten före hans avresa gick mormor och morfar och
vandrade i köket i huset i Blåsmark. Avskedet var förknippat med sådan
ångest. Jonas TAGE föddes den 27 maj 1934. Han avled den 9 november
1947, 13 år gammal. Förutom sin utvecklingsstörning, så hade han också
en muskelsjukdom.
-------------------------------------------------------------------------






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0